A walk through Europe
Abstract
Verden står overfor enorme utfordringer i årene som kommer. Samfunns- og klima- og miljøutfordringer som krever store tiltak. Gåing kan høres ut som en dråpe i havet sammenlignet med alle andre nødvendige tiltak for å møte disse utfordringene. Likevel er det å gå viktig for vårt nåværende og fremtidige samfunn. Mennesker har alltid vært avhengige av å kunne gå for å bevege seg rundt. Det er like grunnleggende for oss som å spise.
I tidlige samfunn og byer var mennesker avhengig av å kunne gå, som resulterte i ʻGåbyerʼ (Newman, 2003, p. 48-49). Roma er et godt eksempel på en gammel by der det bygde miljøet hadde fotgjengere i tankene. Med en "fabric" som gjør det gangbart, der monumenter bindes sammen i harmoni av blokker, bygninger og gater. Det oppmuntrer til å gå. Samfunnets utvikling de siste 70 årene endret imidlertid på denne planleggingen i mange byer, og fasiliterte heller for biler (Speck, 2012, s. 9-10, 71). Gatene ble bredere, muligheten og viljen til å gå mindre.
Men etter hvert som vi har nådd det 21. århundre har anerkjennelsen for mer bærekraftig transport økt. Dette betyr spesielt at kollektivtrafikken må spille en større rolle i vårt fremtidige samfunn. Dette har også store konsekvenser for gåing, da bruk av offentlig transport krever minst en gåtur til og fra stasjonene. Dette stiller også spørsmål om kvaliteten på det bygde bymiljøet der fotgjengerne oppholder seg, som er viktig for tilgang til offentlig transport.
Denne masteroppgaven har som mål å bidra til forskning på denne problemstillingen og er en del av EASIER-prosjektet som jobber for å skape mer bærekraftige transportløsninger. Det er gjennomført testvandringer i 16 europeiske byer, i bysentrum og i mer utenforliggende byområder, for å kartlegge det fysiske miljøet fotgjengere går i. Det er tatt bilder og videoer langs disse testvandringene for å analysere og gradere det urbane miljøet når man går fra en offentlig transportstasjon til en spesifisert destinasjon. Målet var å etablere en forståelse av den generelle tilstanden til gåmiljøet (basert på 7 miljøkarakteristikker) som er viktig for fotgjengernes tilgang til offentlig transport. Finne generelle tendenser, forskjeller og utfordringer, både mellom seksjoner i testvandringene, bystørrelser og bysentrum versus mer utenforliggende byområder.
Funnene fra denne analysen indikerer at den generelle statusen for gåmiljøet i disse 16 europeiske byene er tilnærmet akseptabel (grad 1,9). De største utfordringene og forbedringene ligger i å øke bilrestriksjoner og etablere flere fasiliteter, mens gateforholdene er det byene gjør best. Sammenligner vi bystørrelser, har de små og mellomstore byene litt bedre gåmiljø i sentrum enn store byer, grad 2,1 mot 2. Både små, mellomstore og store byer gjør det dårligst på bilrestriksjoner i sentrum. De samlede funnene fra bysentrum versus mer utenforliggende byområder tyder på at gåmiljøene er litt bedre i bysentrum. Mellomstore byer har bedre gåmiljø enn store byer. Selv om noen miljøkarakteristikker er bedre enn andre, trenger gåmiljøet samlet sett forbedringer for å sikre økt gåtilgang og attraktivitet til kollektivtransport.
Derfor må mer forskning gjøres innen dette feltet, da denne masteroppgaven bare analyserer og diskuterer et mindre utvalg av byer og byområder. En større forståelse og forbedring av gåmiljøet, som direkte og indirekte påvirker bruken av offentlig transport, er viktig da vårt fremtidige samfunn vil måtte være sterkt avhengig av det for å møte utfordringene i det 21. århundre. The world faces enormous challenges in the years to come. Societal, climate and environmental challenges that requires huge actions to be made. Walking might sound like a drop in the ocean compared to all other necessary measures to face these challenges. Nevertheless, walking is important for our present and future society. Humans have always been dependent upon being able to walk to move around. It is as fundamental for us as eating.
In early societies and cities, people had to walk, creating ʻWalking Citiesʼ (Newman, 2003, p. 48-49). Rome is a good example of an old city where the built environment had pedestrians in mind. With a fabric that makes it walkable, where monuments are bound together in harmony by blocks, buildings and streets. It encourages walking. The evolvement of society the last 70 years however changed this planning in many cities, rather facilitating for cars (Speck, 2012, pp. 9-10, 71). Streets became wider, the possibility and willingness to walk smaller.
However, as we have reached the 21st Century, the recognition for more sustainable transport have increased. This especially means that public transport must play an increased role in our future society. This has great implications for walking, as using public transport requires at least one walk to and from the stations. This further raises the question of the quality of the built urban environment in which the pedestrians walk, that are important for their access to public transport.
This master thesis aims to contribute to the research of this issue and is a part of the EASIER project that works for creating more sustainable transport solutions. Testwalks have been completed in 16 European cities, in city centres and suburban areas, to map the physical environment in which pedestrians walk. Pictures and videos have been taken along these testwalks to analyse and grade the urban environment when walking from a public transport station to a specified destination. The aim was to establish an understanding of the overall condition of the walking environment (based on 7 environmental characteristics) that are important for pedestrian access to public transport. Finding overall tendencies, differences and challenges, both between testwalk sections, city sizes and city centres versus suburban areas.
The findings from this analysis indicates that the overall status for the walking environment in these 16 European cities is nearly acceptable (grade 1,9). The greatest challenges and improvements lie in increasing car restrictions and ensuring more facilities, while street scape
conditions are what cities do best. Comparing city sizes, the small and medium cities have slightly better walking environments in city centres than large cities, grade 2,1 versus 2. Both small, medium and large cities are doing worst on car restrictions in the city centre. The overall findings from city centres versus suburban areas suggest that walking environments are a bit better in the city centres. Medium sized cities have better walking environments than large cities. Even if some environmental characteristics are better than others, the walking environment need improvement to ensure increased pedestrian access and attractiveness to public transport.
Therefore, more research needs to be done in this field as this master thesis only analysesand discuss a smaller selection of cities and urban areas. A greater understanding and improvement of the walking environment directly and indirectly affecting the use of public transport is important as our future society will have to heavily depend on it to face the 21st century challenges.
Description
Full text not available