Bridging Sense of Belonging and Circularity in urban contexts
Abstract
Sirkulærøkonomimodellen blir mer og mer studert og implementert i byer, som et svar på behovet for en annen type urban modell som tar hensyn til miljømessige og urbane utfordringer. Det sosiale aspektet ved sirkulær økonomi blir imidlertid ofte oversett i forhold til de tekniske aspektene, på grunn av sin abstrakte natur som gjør det vanskelig å se og måle. Denne avhandlingen undersøker sammenhengen mellom følelsen av tilhørighet til et sted og dens innvirkning på sirkularitet, på individ- og nabolagsskala. Forskningen er gjort i Lilleby, en ny bydel i Trondheim som har blitt bygget og som fremheves som et bærekraftig og grønt nabolag med høy kvalitet på bomiljøet. Denne avhandlingen tar for seg sirkulærøkonomimodellen på by- og nabolagsskala, samt betydningen av følelsen av tilhørighet i urbane sammenhenger, for å finne likheter og synergier mellom disse to konseptene. Denne undersøkelsen fremhever viktigheten av en sterk følelse av tilhørighet og stolthet, som fremmes av fellesskapsfølelse, eierskap, tillit, god bruk av sosial kapital og intern styring som legger vekt på kommunikasjon, for å oppnå et høyere nivå av sirkulær økonomi i nabolaget. Målet med denne forskningen er å bidra til den bredere sirkulære økonomimodellen for å skape løsninger for bedre nabolag og byer. The Circular Economy model is increasingly studied and implemented in cities in response to a need for another urban model which takes into consideration environmental and urban challenges. However, the social aspect of circularity is often left behind compared to technical aspects, because of its abstract nature, which makes it difficult to see and measure. This thesis investigates the connection between the sense of belonging to a place and its impact on circularity, at the individual and neighborhood scale. The research has been made in Lilleby, where a new district has been built in Trondheim, and is showcased as a sustainable and green neighborhood with high quality living environment. This thesis delves into the circular economy model at the city and neighborhood scale, as well as the importance of the sense of belonging in urban contexts, in order to find similarities and synergies between these two concepts. To reach a higher level of circularity at the neighborhood scale, this investigation highlights the importance of a strong sense of belonging and pride which is fostered by the sense of community, ownership, trust, a good use of the social capital and internal governance which emphasizes on communication. This research aims at contributing to the broader circular economy model in order to shape solutions for better neighborhoods and cities.