dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Karbu,Inger Helene | |
dc.date.accessioned | 2024-10-11T17:20:40Z | |
dc.date.available | 2024-10-11T17:20:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:239329219:64465910 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3157979 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Abstrakt____________________________________________________
Bakgrunn: Begrepet myndiggjøring (empowerment) har blitt sentralt i skiftet fra
oppgaveorientert støtte til en personsentrert tilnærming. Sentralt i begrep er ivaretakelse av
autonomi (selvbestemmelse), både som en juridisk rettighet og en menneskerettighet.
Myndiggjøring legger til rette for individets innvirkning og kontroll over eget liv og helse. Å
kunne ta valg, og få disse opprettholdt, et sentralt for retten til selvbestemmelse. Ved
kognitiv svikt vil det i ulik grad være behov for støtte til beslutningstaking. Slik støtte er en
rettighet som blant annet er nedfelt i CRPD. Kognitiv svikt er en del av diagnosebildet for
mennesker som lever med demens. Kognitiv svikt vil vanskeliggjøre beslutningsprosesser i
ulik grad, og støtte til beslutningstaking vil derfor være vesentlig for å styrke myndiggjøring
av mennesker som lever med demens. Det er viktig å føle seg inkludert og verdsatt for å ha
en følelse av å ha et meningsfullt liv, og kunne ha en egendefinert opplevelse av livskvalitet.
Begrepet myndiggjøring (empowerment) har de siste årene i økende grad blitt brukt som et
middel for å realisere dette.
Formål: Formålet for denne oppgaven er å se på faktorer som kan medvirke til å styrke
myndiggjøring av mennesker med demens.
Metode: Litteraturstudie er benyttet som metode for denne oppgaven. Fem vitenskapelige
fagfellevurderte forskningsartikler er inkludert i datamaterialet som danner utgangspunkt
for oppgaven.
Resultater: Gjennomgang av det utvalgte datamaterialet gir en fremstilling av hva
begrepet myndiggjøring betyr for mennesker som lever med demens. Viktigheten av
inkludering i beslutningsprosesser, og støtte til beslutningstaking ved svekket kognitiv
fungering både for å styrke myndiggjøring og ivareta autonomi, kommer tydelig frem.
Barrierer som står i veien for myndiggjøring av mennesker som levre med demens kommer
også frem i datamaterialet.
Konklusjon: Myndiggjøring av mennesker som lever med demens kan oppnås gjennom
retten til autonomi, inkludering i beslutningsprosesser, støttet beslutningstaking, og
holdninger som bygger opp under respekt og anerkjennelse, og som ivaretar tanken om at
mennesket er langt mer enn sin diagnose.
NØKKELORD: Myndiggjøring, kognitiv svikt, demens, autonomi, beslutningsstøtte,
inkludering, rettigheter | |
dc.description.abstract | Abstract________________________________________________
Background: The concept of empowerment has become central in the shift from taskoriented support to a person-centred approach. Central to the concept is safeguarding
autonomy (self-determination), both as a legal right and a human right. Empowerment
facilitates the individual's influence and control over their own life and health. Being able to
make choices, and have these maintained, is central to the right to self-determination. In
the case of cognitive impairment, there will be a need for decision-making support to
varying degrees. Such support is a right which is enshrined in the CRPD. Cognitive
impairment is part of the diagnostic picture for people living with dementia. Cognitive
impairment will make decision-making processes difficult to varying degrees, and support
for decision-making will therefore be essential to strengthen the empowerment of people
living with dementia. It is important to feel included and valued in order to have a sense of
having a meaningful life, and to be able to have a self-defined experience of quality of life.
In recent years, the term empowerment has increasingly been used as a means to realize
this.
Aim: The purpose of this assignment is to look at factors that can contribute to
strengthening the empowerment of people with dementia.
Method: Literature study is used as a method for this thesis. Five scientific peer-reviewed
research articles are included in the data material that forms the basis for the thesis.
Results: Review of the selected data material gives an account of what the concept of
empowerment means for people living with dementia. The importance of inclusion in
decision-making processes, and support for decision-making in the case of impaired
cognitive functioning, both to strengthen empowerment and safeguard autonomy, is clearly
evident. Barriers that stand in the way of empowering people living with dementia also
emerge in the data material.
Conclusion: Empowerment of people living with dementia can be achieved through the
right to autonomy, inclusion in decision-making processes, supported decision-making, and
attitudes that build on respect and recognition, and that safeguard the idea that people are
far more than their diagnosis.
KEYWORDS: Empowerment, cognitive impairment, dementia, autonomy,
shared decision-making, inclusion, rights | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan bidra til styrket myndiggjøring av mennesker med kognitiv svikt som følge av demens? | |
dc.type | Bachelor thesis | |