Show simple item record

dc.contributor.advisorStrandhagen, Jan Ola
dc.contributor.authorSkogvang, Kristine
dc.date.accessioned2024-10-10T17:19:32Z
dc.date.available2024-10-10T17:19:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188534383:47614707
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3157603
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er utført i samarbeid med RealtimeID AS, som en del av SINTEF Digital-prosjektet CircleTag. Dette gjør også SINTEF Digital til en viktig samarbeidspartner i arbeidet. Jordas økosystemer opplever stadig økende press, og overgangen til mer bærekraftige praksiser blir ansett som nødvendig. Sirkulær økonomi blir i økende grad sett på som en mulig løsning for å oppnå bærekraftig utvikling og fremheves som en konkret metode for å overvinne dagens modell for produksjon og forbruk, som er preget av økt bruk og tapping av ressurser. Estimater indikerer at verdens befolkning allerede overskrider den tilgjengelige mengden av jordens naturressurser, og dersom dagens produksjons- og forbruksvaner skulle fortsette, vil det være behov for tre planeter Jorden innen år 2050. Dette understreker presset på jordens økosystemer og viktigheten av overgangen til mer sirkulære tilnærminger. Selv om det er identifisert flere fordeler ved å innføre en sirkulær økonomi, mangler man studier som undersøker nåværende muligheter, barrierer og praksiser. Spesielt mangler det konkrete casestudier som undersøker overgangen til sirkulære verdikjeder, og tilhørende sirkulære forretningsmodeller. Formålet med denne studien er å belyse hvilke muligheter og barrierer som eksisterer i overgangen til en sirkulær verdikjede. Studien tar for seg en produsent av elektroniske øremerker for dyr, og gir svar på følgende forskningsspørsmål: RQ: Hvordan kan en produsent av elektroniske øremerker for dyr etablere en sirkulær verdikjede? Studien er gjennomført som en kvalitativ casestudie, hvor data er blitt samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer, litteraturstudie og dokumentstudie. Semistrukturerte intervjuer gjorde det mulig å innhente detaljerte og dyptgående innsikter, mens litteraturstudie ga en teoretisk bakgrunn og kontekstualisering av funnene. Dokumentstudiet supplerte forskningen ved å gi forberedende informasjon i forkant av intervjuene, og bidro samtidig med å etablere dypere og bredere forståelse av markedet. Metodetrianguleringen sikret en helhetlig tilnærming, som ga et godt grunnlag for å kunne besvare forskningsspørsmålet. Samtidig tillot den en dypere forståelse av et relativt uutforsket og komplekst felt. Studien har identifisert at casebedriften på sikt kan ha mulighet til å etablere en sirkulær verdikjede. Ved å samle inn de elektroniske øremerkene fra slakteriene, returnere dem til produksjonen, og gjøre nødvendige tiltak for å gjenbruke dem, kan de bli et godt eksempel på en closed-loop sirkulær verdikjede. En fordel for bedriften er at produktet allerede har sitt livsløp i et lukket system, noe som gjør det enklere å kontrollere og administrere tilbakeføringen. For å realisere den sirkulære verdikjeden, må bedriften utforske sirkulære produktdesign som muliggjør gjenbruk av produktet, samtidig som de finner gode, praktiske løsninger for innsamling i samarbeid med slakteriene og bøndene. Studien belyser også hvordan overgangen til sirkularitet påvirker styringsmodellen til bedriften, og hvordan forretningsmodellen må tilpasses for støtte opp under en sirkulær verdikjede. I tillegg er det nødvendig å ta for seg en rekke barrierer og implementere tiltak på tvers av hele verdikjeden for å maksimere potensialet. Overgangen til en sirkulær verdikjede krever koordinert innsats og samarbeid fra forskjellige aktører på flere nivåer, og i ulike sektorer. Viktige momenter er produktdesign, kompetanseutvikling, forskning og utvikling, finansiering, avfallshåndtering og involvering fra myndighetene. Nøkkelord: sirkulær økonomi, sirkulær verdikjede, sirkulær forretningsmodell, styringsmodell
dc.description.abstractThis master's thesis has been conducted in collaboration with RealtimeID AS, as part of the SINTEF Digital project CircleTag, thereby making SINTEF Digital an important partner in this work. The Earth's ecosystems are under increasing pressure, and the transition to more sustainable practices is considered necessary. The circular economy is increasingly seen as a possible solution for achieving sustainable development and is highlighted as a concrete method to overcome the current model of production and consumption, which is characterized by increased use and depletion of resources. Current estimates indicate that the global population has already exceeded the Earth's available natural resources. If prevailing production and consumption habits persist, projections suggest a need for three planets Earth by 2050, highlighting the urgency for change. This underscores the strain on the earth´s ecosystems and emphasizes the crucial importance of transitioning to a more circular approach. Although the benefits of implementing a circular economy are well-documented, there is lack of studies examining current opportunities, barriers, and practices. Specifically, there is a need for case studies that investigate the transition to circular value chains and corresponding circular business models. The purpose of this study is to investigate the opportunities and barriers that exist in the transition to a circular supply chain. The study focuses on a manufacturer of electronic ear tags for animals, and seeks to answer the following research question: RQ: How can a manufacturer of electronic ear tags for animals establish a circular value chain? Conducted as a qualitative case study, this research collected data through semi-structured interviews, literature review, and document analysis. Semi-structured interviews provided detailed and in-depth insights, while the literature review offered a theoretical background and contextualization of the findings. Document analysis supplemented the research by offering preparatory information for the interviews and contributing to a deeper and broader understanding of the market. This methodological triangulation ensured a holistic approach, forming a foundation for addressing the research question. Additionally, it facilitated a deeper understanding of a relatively unexplored and complex field. RealtimeID has in the long run the opportunity to establish a circular supply chain. By collecting the electronic ear tags from slaughterhouses, returning them to production, and taking necessary measures to reuse them on new animals, they can become a good example of a closed-loop circular supply chain. The company’s advantage lies in the fact that the product already exists within a closed system, simplifying the control and management of the return process. To realize the circular supply chain, the company must explore circular product designs that facilitate product reuse, while also finding good, practical solutions for collection in collaboration with the slaughterhouses and farmers. The study also highlights how the transition to circularity affects the company's control model and how the business model must be adapted to support a circular value chain. Furthermore, it is essential to address various barriers and implement measures throughout the entire supply chain to fully maximize the potential of circular supply chains. The transition to a circular supply chain requires coordinated efforts and collaboration from diverse stakeholders at multiple levels and across various sectors. Key aspects include product design, skills development, research and development, financing, waste management, and government involvement. Key words: circular economy, circular supply chain, circular business model, control model
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleØremerker øremerket sirkulær økonomi - En kvalitativ casestudie av overgangen til en sirkulær verdikjede for en produsent av elektroniske øremerker
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record