Sang og sanglyrikk i norskfaget - En kvalitativ undersøkelse av fire norsklæreres tanker om og et læreverks arbeid med sang og sanglyrikk i norskfaget
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt sangens posisjon i norskfaget på småtrinnet med utgangspunkt i problemstillingen «hvilke norskfaglige kompetanser, kunnskaper og ferdigheter utvikles i sammenheng med sangaktiviteter, og hva forteller fire norsklærere og et læreverk for 3. trinn om sangens posisjon i norskfaget?».
Som teoretisk grunnlag har jeg først vist ulike norskfaglige områder som åpner opp for bruk av sang med utgangspunkt i læreplanen, før jeg har redegjort for teori både om sangens former, funksjoner og påvirkning på bl.a. fellesskap, sosial kompetanse og språkutvikling, samt teori om sanglyrikkens former og funksjoner og arbeid med den.
For å svare på problemstillingen, har jeg gjennomført fire kvalitative lærerintervju med norsklærere på 3. trinn og en kvalitativ læreverksanalyse av læreverket Salto 3. I analyse av det innsamlede datamaterialet mitt, har jeg tatt utgangspunkt i tematisk analyse av lærerintervjuene og en kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Salto 3. Jeg har drøftet begge analysene opp mot både læreplanen og teori om sangens og sanglyrikkens former og funksjoner, og også drøftet funnene fra de to ulike analysene opp mot hverandre
Funnene viser at sangaktiviteter kan bidra til utvikling av mange ulike norskfaglige kompetanser, bl.a. språkutvikling, muntlighet, litterær kompetanse, multimodalitet og kommunikasjonskompetanse, og at lærernes arbeid med og begrunnelser for sang er svært norskfaglige. Likevel er de lite bevisste sangens relevans og posisjon i norskfaget. Det samme gjenspeiles også i læreverket, og selv om det legges opp til å arbeide med sang og sanglyrikk både i forbindelse med språkarbeid, litteraturarbeid og muntlig arbeid, legges det lite vekt på å synge og å utnytte sangens tverrestetiske potensialer i forbindelse med disse ulike norskfaglige områdene. Det har også vist seg å være enkelte utfordringer i forbindelse med å bruke sang i norskundervisningen, og lærerne savner på ulike måter både kompetanse hos seg selv og en tydeliggjøring av sangen som en norskfaglig ressurs i læreverket. In this master thesis, I have examined the role of singing in the Norwegian language subject, based on the research question “which Norwegian language competencies, knowledge and skills are cultivated through singing activities, and what insights can four Norwegian language subject teachers and a textbook for the third grade provide about the role of singing in the Norwegian language subject?”
As a theoretical foundation, I began by outlining various areas within the Norwegian language subjects that opens for singing activities based on the curriculum. I then explained theories concerning the forms and functions of singing, as well as the impact of singing activities on, for example, community building, social competence, and language development. Additionally, I explained theories related to the form, function, and utilization of song lyrics in the Norwegian language subject.
To answer the research question, I conducted four qualitative interviews with third-grade Norwegian language teachers and performed a qualitative analysis of the textbook "Salto 3." For analyzing my collected data, I utilized a thematic analysis for the interviews and a qualitative content analysis for the textbook. I compared both analyses with the Norwegian language curriculum and theories concerning singing activities and song lyrics. Furthermore, I discussed the findings from these two analyses in relation to each other.
The findings indicate that singing activities can contribute to the development of various Norwegian language competencies, such as language development, orality, literary competence, and communication competence, and that teachers’ work with and justifications for singing activities are highly relevant to the Norwegian language subject. However, there appears to be a lack of awareness among teachers regarding the relevance and positioning of singing within the Norwegian language subject. This lack of awareness is also evident in the textbook, where although singing and song lyrics are integrated into language, literature, and oral activities, there is limited emphasis placed on leveraging the cross-aesthetic potentials of singing across these different areas of the Norwegian language curriculum. Additionally, challenges associated with the incorporation of singing into Norwegian language instruction were identified, and the teachers expressed a need for increased competence, and a clearer emphasis on singing as a valuable resource within the textbook.