Multimarket Services for an Electic Vehicle - Considering Activation of Frequency Containment Normal Operation Reserves
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for elkraftteknikk [2591]
Abstract
For å redusere klimagassutslipp gjøres det betydelige investeringer i fornybar energipro-duksjon. Fornybar energiproduksjon medfører utfordringer med å opprettholde balansenmellom kraftproduksjon og etterspørsel. Etterspørselen etter fleksible ressurser som kanbidra til kraftbalansen er derfor høy. Denne avhandlingen studerer en elbil som en delav et hjemmeenergisystem, for å undersøke potensialet for at elbilen kan fungere somen fleksibel ressurs gjennom deltakelse i FCR-markedet. En optimaliseringsmodell forhjemmeenergisystemet er definert med mål om å minimere totale energikostnader. Mod-ellen inkluderer både dagen-foran-markedet og FCR-N-markedet. Resultatene viser atdeltakelse i flere markeder har en positiv innvirkning på det modellerte målet. In order to reduce green house gas emissions, significant investments in renewable energysources are made. Renewable energy generation poses challenges to maintaining equilib-rium between electric power generation and demand. The demand of flexible resourcesthat can contribute to the power balance are therefore in high demand. This thesis stud-ies an Electric Vehicle as a part of a home energy management system, to investigatethe potential of the electric vehicles serving as an flexible resource through participationin the FCR market. A optimization model of the home energy management system isdefined with the objective of minimizing total energy cost. The model includes boththe day-ahead market and the FCR-N market. The results show that a multi-marketparticipation has positive impact on the modelled objective.