Hvordan kan digitale interaktive spill fremme deltakelse i meningsfulle aktiviteter hos personer med mild til moderat demens?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3156495Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Hvordan kan digitale interaktive spill fremme deltakelse i meningsfulle aktiviteter hos personer med mild til moderat demens?Bakgrunn: Det er forventet en fordobling av antall personer med demens de neste 25-30 årene. Demens er en uhelbrededelig og kronisk sykdom. Personer med demens kan ofte oppleve en hverdag som er mindre innholdsrik, og hvor det å være fysisk aktiv er vanskeligere da de opplever en negativ endring i deres helsetilstand.
Hensikt: Belyse interaktive digitale spills påvirkning på deltakelse i meningsfulle aktiviteter hos personer med demens.
Metode: Det er gjennomført en litteraturstudie hvor Scoping Review ble benyttet som metode. Det er gjennomført systematisk litteratursøk i utvalgte databaser samt manuelle søk. Det ble inkludert fem artikler hvor alle er analysert og kvalitetssikret.
Funn: Personer med demens opplever en negativ endring i deres helsetilstand, og ulike barrierer som hindrer deltakelse i fysisk aktivitet. Teknologi som interaktive spill har vist positiv innvirkning på kognitive, fysiske og emosjonelle funksjoner, og er med på å bryte ned disse barrierene.
Konklusjon: Det er viktig å tilrettelegge aktiviteter ut ifra den enkeltes behov og ressurser. Interaktive digitale spill åpner opp dette. Ved bruk av interaktive spill hos personer med demens ble en mer meningsfull hverdag skapt sammen med en positiv innflytelse på humør og velvære. Det vises til forbedring i kognitive og fysiske funksjoner. Det sees på som viktig og nyttig å utvikle slike intervensjoner knyttet til personer med demens for å fremme deltakelse i aktivitet.
Nøkkelord: Demens, interaktive spill, deltakelse, fysisk aktivitet.