Høyt ufrivillig skolefravær i skolen hos barn med autismespekterforstyrrelser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3156494Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Høyt ufrivillig skolefravær i skolen hos barn med autismespekterforstyrrelser
Bakgrunn: Det er et økende antall barn og unge som blir diagnosert med autismespekterforstyrrelser (ASF). Funn viser at disse barna har et høyere skolefravær enn andre barn. Dette fører til en ubalanse i samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser.
Hensikt: Denne studien sitt formål er å søke svar på problemstillingen om hvilke faktorer som påvirker deltagelse i skolen for barn med ASF.
Metode: Denne studien er litteraturstudie som tok utgangspunkt i scoping review, med fem forskningsartikler. Datamaterialet er hentet fra databasene PubMed, Oria og Idunn.
Resultat: I artiklene kom det frem at barn med ASF sliter med ufrivillig skolefravær, og at det er mange faktorer som påvirker deres deltakelse i skolen som klient-, sosiale-, fysiske- og sosiokulturelle elementer. Flere studier viser også at hvis disse elementene blir tilrettelagt så kan det minske fraværet til elevene.
Konklusjon: Studien konkluderer med at det er mulig å tilrettelegge for elevene som opplever ufrivillig skolefravær, så lenge man tar hensyn til de forskjellige elementene som påvirker deres aktivitetsopplevelse. Andelen barn med ASF er økende, som betyr at det er viktig å forske på tiltak som kan inkludere denne målgruppen i skolehverdagen. Title: High school-absenteeism in children with autism spectrum disorders
Background: There is an increasing number of children and young people being diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). Findings show that these children have a higher absenteeism rate than other children. This leads to and imbalance in the interaction between the person, occupation and surroundings.
Purpose: The purpose of the study is to answer the research question of what elements affect participation in schools for children with ASD.
Method: This is a literature study that uses scoping review as a starting point, using five research articles. The data material was collected through the databases PubMed, Oria and Idunn.
Results: In the articles they concluded that children with ASD are struggling with school absenteeism, and there are many factors that has an inpact on childrens participation with regards to client-, social-, physical- and sociocultural elements. Several studies concludes that it is possible to facilitate for these elements to reduce school absenteeism.
Conclusion: The study concludes that it is possible to make arrangements for students who experience school absenteeism, as long as the various elements that affect their occupational experience are taken into account. The proportion of children with ASD is increasing, which means that it is important to investigate the measures to be able to include this target group in everyday school life.