dc.contributor.advisor | Asklund, Jørn Ove | |
dc.contributor.advisor | Friis, Pernille | |
dc.contributor.author | Solberg, Malin | |
dc.contributor.author | Mosti, Christina | |
dc.date.accessioned | 2024-10-04T17:22:12Z | |
dc.date.available | 2024-10-04T17:22:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187436574:48328299 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3156458 | |
dc.description.abstract | I denne studien har vi undersøkt hvordan ei bildebok blir brukt som utgangspunkt i en
matematisk samtale i arbeid med resonnering og tallforståelse. Hensikten har vært å
utforske nye tilnærminger ved bruk av bildebøker for å forbedre matematikkundervisning
og utvikle elevenes matematiske kompetanse. Studiens problemstilling er: Hvordan
legger lærere til rette for resonnering og tallforståelse i en matematisk samtale med
utgangspunkt i ei bildebok?
I studien har vi benyttet kvalitative datainnsamlingsmetoder med intervju og observasjon
for å samle inn datamateriale. Observasjonen fokuserte på en matematisk samtale om ei
bildebok mellom læreren og elevene i to forskjellige klasserom, på 1. og 4. trinn. Før og
etter undervisningen gjennomførte vi intervjuer med lærerne for å få innsikt i deres
tilnærminger og erfaringer. Datamaterialet ble analysert med utgangspunkt i rammeverk
for matematisk resonnering, produktive matematiske samtaler og tallforståelse.
Studien viser at lærere bruker en rekke resonneringsgrep for å fremme elevenes
matematiske resonnering i en matematisk samtale med utgangspunkt i ei bildebok. MR-grep med høyt potensial til å utvide elevenes resonnering er mest ønskelig, men man har
behov for MR-grep med lavt potensial for å opprettholde den gode og produktive
matematiske samtalen. Lærerens fokus og bildebokas muligheter legger til rette for
hvilke aspekter ved tallforståelse som kan komme til syne. I studien identifiserte vi tre
prinsipper for å fremme den produktive matematiske samtalen, disse var med på å skape
en undervisning som fremmet læring og aktiv deltakelse blant elevene. | |
dc.description.abstract | In this study, we have explored how a picture book is used as a starting point in a
mathematical conversation during work with reasoning and number sense. The purpose
has been to explore new approaches to using picture books to enhance mathematics
education and develop students' mathematical competence. The research question of the
study is: How do teachers facilitate reasoning and number sense in a mathematical
conversation based on a picture book?
In the study, we utilized qualitative data collection methods including interviews and
observations to gather data. The observation focused on a mathematical conversation
regarding a picture book between the teacher and students in two different classrooms,
at 1st and 4th grade levels. Before and after the lessons, we conducted interviews with
the teachers to gain insight into their approaches and experiences. The data was
analysed based on frameworks for mathematical reasoning, productive mathematical
conversations, and number sense.
The study shows that teachers employ a variety of strategies to promote students'
mathematical reasoning in a mathematical conversation based on a picture book.
Strategies with high potential to expand students' reasoning are most preferred, but
there is a need for strategies with low potential to maintain the good and productive
mathematical conversation. The teacher's focus and the opportunities provided by the
picture book determine which aspects of number sense can appear. In the study, we
identified three principles for promoting productive mathematical conversations, which
contributed to creating teaching that promoted learning and active participation among
students. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hva betyr null?
En studie om hvordan lærere legger til rette for matematisk resonnering og tallforståelse ved bruk av bildebøker. | |
dc.type | Master thesis | |