Hva betyr null? En studie om hvordan lærere legger til rette for matematisk resonnering og tallforståelse ved bruk av bildebøker.
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
I denne studien har vi undersøkt hvordan ei bildebok blir brukt som utgangspunkt i en matematisk samtale i arbeid med resonnering og tallforståelse. Hensikten har vært å utforske nye tilnærminger ved bruk av bildebøker for å forbedre matematikkundervisningog utvikle elevenes matematiske kompetanse. Studiens problemstilling er: Hvordan legger lærere til rette for resonnering og tallforståelse i en matematisk samtale med utgangspunkt i ei bildebok?I studien har vi benyttet kvalitative datainnsamlingsmetoder med intervju og observasjonfor å samle inn datamateriale. Observasjonen fokuserte på en matematisk samtale om ei bildebok mellom læreren og elevene i to forskjellige klasserom, på 1. og 4. trinn. Før og etter undervisningen gjennomførte vi intervjuer med lærerne for å få innsikt i deres tilnærminger og erfaringer. Datamaterialet ble analysert med utgangspunkt i rammeverk for matematisk resonnering, produktive matematiske samtaler og tallforståelse. Studien viser at lærere bruker en rekke resonneringsgrep for å fremme elevenes matematiske resonnering i en matematisk samtale med utgangspunkt i ei bildebok. MR-grep med høyt potensial til å utvide elevenes resonnering er mest ønskelig, men man har behov for MR-grep med lavt potensial for å opprettholde den gode og produktive matematiske samtalen. Lærerens fokus og bildebokas muligheter legger til rette for hvilke aspekter ved tallforståelse som kan komme til syne. I studien identifiserte vi tre prinsipper for å fremme den produktive matematiske samtalen, disse var med på å skape en undervisning som fremmet læring og aktiv deltakelse blant elevene. In this study, we have explored how a picture book is used as a starting point in a mathematical conversation during work with reasoning and number sense. The purpose has been to explore new approaches to using picture books to enhance mathematics education and develop students' mathematical competence. The research question of the study is: How do teachers facilitate reasoning and number sense in a mathematical conversation based on a picture book?In the study, we utilized qualitative data collection methods including interviews and observations to gather data. The observation focused on a mathematical conversation regarding a picture book between the teacher and students in two different classrooms, at 1st and 4th grade levels. Before and after the lessons, we conducted interviews with the teachers to gain insight into their approaches and experiences. The data wasanalysed based on frameworks for mathematical reasoning, productive mathematical conversations, and number sense. The study shows that teachers employ a variety of strategies to promote students' mathematical reasoning in a mathematical conversation based on a picture book. Strategies with high potential to expand students' reasoning are most preferred, but there is a need for strategies with low potential to maintain the good and productive mathematical conversation. The teacher's focus and the opportunities provided by the picture book determine which aspects of number sense can appear. In the study, we identified three principles for promoting productive mathematical conversations, which contributed to creating teaching that promoted learning and active participation among students.