Fra Idé til Ekspansjon: Støttens Betydning for Startups
Description
Full text not available
Abstract
Å lykkes som entreprenør krever mer enn bare nettverksbygging; det innebærer også effektiv utnyttelse og forvaltning av nettverket gjennom de ulike stadiene av en startups vekst. Hvert stadium har forskjellige krav og hindringer som må håndteres strategisk ved hjelp av nettverket. Til tross for nettverkets betydning, er det begrenset forskning på hvordan entreprenører dynamisk bruker sine nettverk gjennom disse ulike stadiene. Denne masteroppgaven tar sikte på å lukke dette forskningsgapet ved å undersøke nettverkets kritiske rolle i hver fase av en oppstarts livssyklus. Studien identifiserer tre typer usikkerheter som entreprenører ofte møter : markedssikkerhet, finansiell usikkerhet og organisatorisk usikkerhet, og utforsker hvordan entreprenører håndterer disse gjennom å finne støtte i nettverket sitt. Resultatene viser at nettverk ikke bare gir tilgang til nødvendige ressurser, men også spiller en avgjørende rolle i å redusere usikkerhet og fremme innovasjon og vekst i oppstartsbedrifter. Gjennom en omfattende analyse av entreprenørers dynamiske bruk av nettverk bidrar denne forskningen til en dypere forståelse av hvordan støtteapparater og nettverk kan øke sannsynligheten for suksess i ulike faser av en startups utvikling. Succeeding as an entrepreneur requires more than just networking; it also involves effectively leveraging and managing the network through the various stages of a startup's growth. Each stage has different demands and obstacles that must be strategically addressed with the help of the network. Despite the importance of networking, there is limited research on how entrepreneurs dynamically use their networks throughout these different stages. This master's thesis aims to close this research gap by examining the critical role of the network in each phase of a startup's lifecycle. The study identifies three types of uncertainties that entrepreneurs often face: market uncertainty, financial uncertainty, and organizational uncertainty, and explores how entrepreneurs handle these by seeking support from their network. The findings show that networks not only provide access to necessary resources but also play a crucial role in reducing uncertainty and promoting innovation and growth in startups. Through a comprehensive analysis of entrepreneurs' dynamic use of networks, this research contributes to a deeper understanding of how support systems and networks can increase the likelihood of success in various stages of a startup's development.