From Inspiration to Innovation: Female Entrepreneurs and their Role Models
Abstract
Tilgjengelige rollemodeller fremheves som en sentral faktor for å inspirere flere kvinneligeentreprenører. Til tross for økt politisk oppmerksomhet på fremveksten av kvinneligeentreprenører og sterkere synliggjøring av suksessfulle gründere i media, forblirrepresentasjonen av kvinnelige entreprenører lav. Så lite som 1 av 5 av nye aksjeselskaper ergrunnlagt av kvinner, og kun 4% av selskapene i porteføljene til såkorn- ogrisikokapitalfirmaer har kvinnelige gründere. Forskning påpeker både kulturelle, sosiale ogøkonomiske barrierer, samt personlige barrierer som lavere entreprenørielle intensjoner ogselvtillit som årsaker til denne underrepresentasjonen. For å fremme inkluderende økonomiskutvikling og redusere sosiale ulikheter, er det viktig å forstå kvinners perspektiver påentreprenørskap.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan rollemodeller påvirker kvinnelige entreprenørerover tid, fra tidlig oppstartsfase til ledelsen av vekst-orienterte selskaper. Gjennom kvalitativforskning kartlegges entreprenørenes forhold til og relasjon med rollemodeller, deresfunksjoner, og hvordan disse dekker entreprenørenes støttebehov i løpet av karrieren.Funnene i dette studiet bidrar til den begrensede litteraturen på entreprenørielle rollemodeller,spesielt som et verktøy for å fremme entreprenørskap som karrierevalg og støtte alleredeetablerte kvinnelige entreprenører.
De fleste respondentene i studien oppgir å ha et bevisst forhold til rollemodeller.Entreprenørene vektlegger viktigheten av rollemodeller som deler deres verdier, holdninger,livssituasjon og utfordringer. Studiet understreker fordelen av å skille på tre hovedtyperrollemodeller: inspirasjonelle modeller, modeller som bidrar med læring og praktisk støtte, ogmodeller som bidrar med emosjonell støtte. Entreprenørene reflekterer over et vedvarendebehov for rollemodeller, men et skifte i typen støtte de søker over tid. De går fra å søkeinspirasjon fra rollemodeller i tidlig fase, til å søke rollemodeller som kan tilby praktisk støtteog kunnskap over tid. Behovet for emosjonell støtte er konstant, men endrer form; frabekreftelse og tro på egne evner i starten, til motivasjon og støtte i senere faser.
Nære relasjoner fremheves av samtlige respondenter som spesielt kraftfulle, fra tidligoppstartsfasen og til i dag. Dette utfordrer dagens promotering av kvinnelige entreprenører tilå i større grad fokusere på behovet for relasjonsbygging og tilgjengelighet. En tydeligutfordring som fremkommer i studiet er at fåtallet av de kvinnelige entreprenørene anser segselv som rollemodeller, noe som kan hemme utviklingen av nye kvinnelige rollemodeller. Accessible role models are identified as a key element in inspiring more femaleentrepreneurs. Despite increased political attention and visibility of successful femaleentrepreneurs in the media, their representation in the entrepreneurial landscape remains low.Only one in five new joint-stock companies are founded by women, and 4% of seed andventure capital portfolio companies have female founders. Research identifies cultural, social,and economic barriers, alongside personal barriers such as lower entrepreneurial intentionsand self-confidence, as contributing factors to this underrepresentation. Fostering inclusiveeconomic development and reducing social inequalities requires a thorough understanding ofwomen’s perspectives on entrepreneurship.
This master’s thesis explores the influence of role models on female entrepreneurs throughouttheir entrepreneurial journey, from the nascent stages to managing growth-orientedcompanies. Through qualitative research methods, this study looks into the entrepreneurs’consciousness of and relationship with role models, the functions they provide, and how theymeet the evolving support needs of female entrepreneurs. Our findings contribute to thescarce literature on entrepreneurial role models, highlighting their significance in promotingentrepreneurship as a viable career choice and supporting established female entrepreneurs.
Most respondents in this study report having a deliberate relationship with their role models.Entrepreneurs emphasize the importance of role models who align with their values, attitudes,life situations, and challenges. The research underscores the benefits of differentiatingbetween three types of role models: inspirational models, educational models, and emotionalmodels. Entrepreneurs in this study express a consistent need for role models, though theydemonstrate an evolving search for different types of support. Initially, they seek inspirationfrom role models, but as their business matures, they look for models who can offer practicalsupport and knowledge. The need for emotional support remains constant but transformsfrom confirmation and belief in one’s abilities initially to requiring motivation and support inlater stages.
All respondents highlight the impact of close relationships throughout their entrepreneurialcareer, challenging the current promotional strategies for female entrepreneurship to focusmore on relationship building and accessibility. Another significant challenge in the study isthe limited number of female entrepreneurs who consider themselves role models, potentiallyinhibiting the development of new female role models.