How to Break Through the Noise: A Data-Driven Approach to Business Model Innovation for Sustainability
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan bedrifter kan bruke data til å drive bærekraftig forretningsmodellinnovasjon. Motivasjonen bak forskningen er forankret i det kritiske behovet for å forbedre bærekraftspraksiser i lys av økende miljøbekymringer og regulatoriske krav, samt forretningsmodellinnovasjonens dokumenterte evne til å fremme endring. Forskningen benytter 'Value Uncaptured'-rammeverket og tematisk kategorisering av interne-case analyser for å utforske eksisterende forretningsmodeller og identifisere nye strategier hvor data kan brukes til å fremme bærekraftig innovasjon. Hovedmålet er å undersøke hvordan selskaper, ved å identifisere ufanget og urealisert verdi, kan bruke data til å skape, fange og levere ny verdi samtidig som bærekraften forbedres.
Bruken av triangulær dataanalyse resulterte i at forskningen bestod av totalt ni casestudier av norske motebedrifter, et ekspert casestudie av tre bransje-eksperter, og en grundig gjennomgang av eksisterende litteratur. Den totale empiriske dataen samlet gjennom 13 ulike intervjuer var på totalt 592 minutter. Denne tilnærmingen muliggjorde en dypere og mer nyansert undersøkelse av rollen til data i å fremme bærekraftige forretningsmodeller, og økte påliteligheten av funnene.
Våre funn viser at selv om data i betydelig grad kan drive bærekraftig forretningsmodellinnovasjon, må selskper overvinne utfordringer knyttet til datapålitelighet, regulatorisk støtte, forbruker atferd og teknologiske fremskritt, for å bli utnyttet på best mulig måte. Forskningen understreker viktigheten av å integrere datadrevet innsikt med kreative og regulatoriske tiltak for å oppnå langsiktig bærekraft. Bedrifter, hvor bærekraft er innebygd i kjerneverdiene, er mer sannsynlig å satse på SBMI, selv uten regulatorisk press, noe som fremhever viktigheten av iboende motivasjon. Støttende retningslinjer og standardiserte prosesser for datarapportering øker effektiviteten til datadrevne strategier for å oppnå bærekraftsmål. Digitale produktpass er viktige for å fremme åpenhet og drive innovasjon ettersom de har muligheten til å spore produktlivssyklusdata, etter et salg er gjennomført. Samarbeid og integrering av teknologier som blokkjede og avansert dataanalyse er nødvendig for å standardisere og forbedre datainnsamlingen, og få mer effektive og transparente verdikjeder.
Praktiske implikasjoner fremhever nødvendigheten av bransjesamarbeid, avanserte datainnsamlingssystemer og proaktiv overholdelse av regelverk for å fullt ut utnytte potensialet til data for å fremme bærekraftig forretningspraksis. Forskningen bidrar til den voksende mengden litteratur om rollen til data i SBMI og tilbyr verdifull innsikt for både bransjeaktører og beslutningstakere. For å konkludere, så kan data drive forretningsmodellinnovasjon for bærekraft på mange måter, men effekten reduseres uten reguleringer, forskrifter og bransjesamarbeid. This master thesis investigates how companies can utilise data to drive sustainable business model innovation. The motivation behind the research is rooted in the critical need to enhance sustainability practices amidst growing environmental concerns and regulatory pressures, in combination with business model innovation and its proven ability to foster change. The research uses the 'Value Uncaptured' framework and thematic categorisation of within-case analyses to explore existing business models and identify new strategies for leveraging data to foster sustainable innovation. The primary aim is to investigate how companies, by identifying uncaptured value, can utilised data to create, capture, and deliver new value while enhancing sustainability.
The use of triangulated data analysis resulted in the research consisting of a total of nine case studies of Norwegian fashion companies, one case study consisting of three industry experts, and an in depth review of existing literature. The total empirical data collected through 13 different interviews totaled 592 minutes. This approach allowed for a more in-depth examination of the role of data in driving sustainable business models, ensuring the reliability and trustworthiness of the findings.
The findings reveal that while data can significantly drive SBMI, its effective utilisation requires overcoming challenges related to data reliability, regulatory support, unreliable consumer demands, and technological advancements. The research emphasises the importance of integrating data-driven insights with creative and regulatory measures to achieve long-term sustainability. Companies with sustainability embedded in their core values are more likely to pursue SBMI, even without regulatory pressures, highlighting the importance of inherent motivation. Supportive policies and standardised data reporting enhance the effectiveness of data-driven approaches in achieving sustainability goals. Digital product passports are important for promoting transparency and driving innovation as they have the capability to track product lifecycle data, post point of sale. Collaboration and the integration of technologies such as blockchain and advanced data analytics are necessary for standardising and enhancing data collection, contributing to more efficient and transparent supply chains.
Practical implications highlight the necessity for industry collaboration, advanced data collection systems, and proactive regulatory compliance to fully harness the potential of data in fostering sustainable business practices. The research contributes to the growing body of literature on the role of data in SBMI and offers valuable insights for both industry practitioners and policymakers.
In conclusion, data can be utilised in many different ways to drive BMI for sustainability, but it has less effect if not supported by regulations and industry-wide collaborative efforts.