How can Organizations and Startups attract Individuals: The Impact of Personal and Demographic Factors
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3156131Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker to forskningsspørsmål: (1) Hva er de viktigste organisatoriske attraksjonsfaktorene (OAF)? (2) Hvordan kan personlighet, risiko og bostedsland påvirke viktigheten av disse organisatoriske attraksjonsfaktorene og forholdet mellom OAFer og interesse for å jobbe for en oppstartsbedrift? Studiet ble gjennomført ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved bruk av en metodetriangulering som kombinerte kvalitativ og kvantitativ metode. I den kvalitative fasen ble intervjuer gjennomført for å identifisere viktige organisatoriske attraksjonsfaktorer som deretter ble brukt til å lage en spørreundersøkelse i den kvantitative fasen. Studenter og ansatte fra Norge og Tyskland vurderte en liste med 22 attraksjonsfaktorer basert på deres attraktivitet. Respondentene ble også bedt om å gjennomføre en personlighetstest (BFI-10) og ta stilling til påstander relatert til deres interesse for å jobbe i en oppstartsbedrift. De to viktigste organisjonatoriske attraksjonsfaktorer var like for alle gruppene i utvalget: (1) Team Klima og (2) Læringsmuligheter. Den tredje viktigste faktoren varierte mellom konkurransedyktig lønn (hele utvalget), Jobbsikkerhet (Norge), Autonomi (Tyskland) og Innovativt arbeid (Oppstart Interesserte). En utforskende faktoranalyse (EFA) identifiserte fire hovedfaktorer: (1) Ansvar og Læring, (2) Organisatorisk stabilitet og verdier, (3) Fleksibilitet, autonomi og kompakthet, og (4) Økonomisk kompensasjon og fordeler. Den første hovedfaktoren ble funnet å være statistisk signifikant for å forutsi interesse for oppstartsbedrifter. Personlighet, risiko og bostedsland ble funnet å påvirke noen hovedfaktorer, samt forholdet mellom noen hovedfaktorer og interesse for å jobbe i oppstartsbedrifter. Denne oppgaven understreker viktigheten av personlige og kontekstuelle faktorer når man tiltrekker individer til etablerte organisasjoner og oppstartsbedrifter. This master thesis addresses two research questions: First, what are the most important organizational attraction factors (OAFs)? Second, how do personality, risk preferences, and country of residence influence the importance of OAFs and the relationship between these OAFs and startup interest? Conducted at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim, a mixed-methods design was employed. Through interviews important OAFs was identified to construct a survey where students and professionals from Norway and Germany scored 22 different OAFs. A Big Five personality test (BFI-10) and statements measuring startup interest were also included. The two most important OAFS were similar across the whole sample: (1) Team Climate and (2) Learning Opportunities. The third most important factor varied between Competitive Salary (General Sample), Job security (Norway), Autonomy (Germany) and Innovative Work (Startup interested). An exploratory factor analysis identified four main factors: (1) Responsibility and Learning, (2) Organizational Stability and Values, (3) Flexibility, Autonomy, and Compactness and (4) Financial Compensation and Benefits. Main factor 1 was found to be statistically predict startup interest. Personality, risk preferences, and country of residence, were found to influence some main factors, and the relationships between some main factors and startup interest. This thesis highlights the importance of personal and contextual factors when attracting individuals to established organizations and startups.