• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navigating the future Rails: Enhancing Project Efficiency through Automatic Train Operations (ATO)

Dalgard, Stian Kreher
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:187573958:35242045.pdf (7.835Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3156093
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [4329]
Abstract
Den norske jernbanen står overfor utfordringer knyttet til kapasitet, punktlighet og høye utslipp. Gjennom en omfattende gjennomgang av en konseptvalgutredning (KVU) angående automatiske tog operasjoner (ATO) på den norske jernbanen, tidligere forskning og intervjuer med bransjeansatte, skal denne rapporten belyse ulike fordeler og ulemper som kan oppstå ved ulike nivåer av ATO. Denne studien prøver å gi forståelse og innsyn i hva slags innvirkninger ATO kan ha på industrien og andre berørte parter. Fra resultatene i KVU-en kommer det frem at en innføring av en C-DAS-løsning, etter installeringen av ERTMS, er det alternativet som gir best lønnsomhet grunnet lave kostnader og økt punktlighet. Denne anbefalingen stemmer overens med tidligere studier og resultatene fra intervjuene, som legger vekt på reduksjon av energibruk og forsinkelser. Tidligere studier og meninger fra bransjeansatte peker på at det er muligheter for å innføre dette før installeringen av ERTMS. KVU-en, tidligere forskning og intervju data er også enige om at ubemannet førerløs operasjoner er umoden teknologi grunnet høye kostnader relatert til sikkerhet og utfordringer som kommer med å fjerne togføreren. Når vi ser på kun førerløs operasjoner, er resultatene forskjellige fra de ulike kildene. Noen argumenterer for at det er neste steg å ta og gjennomfører for tiden tester som viser lovende resultater innenfor kapasitet, energi bruk og punktlighet. Imidlertid er andre skeptiske til gjennomførbarheten og argumenterer for at de mange utfordringene knyttet til fjerning av føreren gjør det vanskelig å implementere. I KVU-en er det de prissatte virkningene som gir retningslinjer for valg av konsept. Ikke-prissatte virkninger som menneskelige faktorer og togførerens rolle er utfordringer som i tillegg legges vekt på blandt bransjeansatte og tidligere studier, særlig når det gjelder ATO ved høyere nivå.

Basert på resultatene anbefaler denne studien å prioritere implementering av C-DAS, men også å vurdere om det er muligheter for å implementere det før innføringen av ERTMS. Det anbefales å følge nøye med på hva andre land gjør når det kommer til førerløs operasjoner, som viser lovende resultater fra studier og intervjudata. Om høyere nivåer av ATO skal forskes på, anbefales det å se på flere alternativer når det kommer til sikring av togspor, samt legge større vekt på togførerens rolle og hva effekten blir ved å fjerne hen. Høyere nivå innen ATO kan gi økte fordeler, men med det kommer også større kostnader og sikkerhetsutfordringer. Disse anbefalingene har som mål å gi en nyansert tilnærming til fremdriften av ATO i det norske jernbanesystemet, og sikre økonomisk bærekraft, operasjonell effektivitet og trygg drift. Ved å ta tak i disse områdene, bidrar forskningen med verdifulle innsikter i den strategiske implementeringen av ATO. For fremtidige studier anbefales det å undersøke videre på implementeringen av C-DAS før implementeringen av ERTMS.

Nøkkelord: ATO, Norske jernbanen, Kvalitetssikring, Prosjekt ledelse
 
The Norwegian railway faces challenges with capacity, punctuality, and high emissions. This thesis investigates the potential and possible advantages of automatic train operations (ATO) in solving these problems. It attempts to provide an understanding of ATO's impact on the industry and the various benefits and problems that may arise through a thorough investigation of an appraisal study, previous research, and views from industry professionals.

According to the appraisal study, a C-DAS installation after the implementation of ERTMS is the best choice due to its minimal installation costs and increased punctuality. This recommendation aligns with previous studies and interview findings, highlighting the benefits of C-DAS in improving energy efficiency and reducing delays. However, previous research and expert opinions point out that it is possible to implement it before ERTMS installation. The appraisal study, previous research, and interviews also agree that concepts regarding unattended driverless operations are immature due to high safety costs or challenges when removing the driver. Looking into driverless operations, there are diverse results from different sources. Some argue that it is the next way to go and are currently doing tests showing promising capacity, energy efficiency, and punctuality results. However, others are skeptical about its feasibility, arguing that the numerous challenges of removing the driver make it difficult to implement.

Most of the reasoning behind the chosen alternative in the appraisal study is done based on financial metrics in contrast with the broader perspective of previous research and interview findings, which also considers human factors and driver roles as significant challenges when investigating higher levels of ATO.

Based on the findings, the thesis recommends prioritizing C-DAS implementation but investigates whether it is possible to do so before the ERTMS launch. It also recommends closely monitoring driverless operations trials in other countries due to promising results from studies and interview data. If research into higher levels of ATO progresses, it is advisable to explore more options for securing the trackside and to examine the challenges of removing the driver from operations. While advancing ATO levels can offer increased benefits, they also come with greater costs and safety challenges. These recommendations aim to provide a balanced and practical approach to advancing ATO in the Norwegian railway system, ensuring economic viability, operational effectiveness, and safe operations. By addressing these areas, the research contributes valuable insights into the strategic implementation of ATO. For future studies, this thesis recommends looking into the implementation of a C-DAS before the implementation of ERTMS.

Keywords: ATO, Norwegian Railway, Quality Assurance, Project Management
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit