• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av et erfaringsbasert undervisningsopplegg om kobling mellom fysisk aktivitet og helse

Wiik, Ragnhild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:188918320:46753340.pdf (7.232Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3155947
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4095]
Abstract
Denne studien presenterer utvikling og testing av en undervisningsressurs i Biologi 1. Jeg har utviklet en undervisningsressurs som et bidrag til å implementere folkehelse og livsmestring i biologifaget. Behovet for ressursen er begrunnet i mangelen på undervisning om en tydelig kobling mellom fysiologi og folkehelse. Mangelen var synlig i lærebøker, blant lærere jeg tok kontakt med, lektorstudenter som ble intervjuet og gjennom eget studieløp.

Undervisningsressursen jeg har utviklet består av en lærerveiledning, erfaringsoppgaver, refleksjonsoppgaver og en presentasjon. Det overordnede målet for denne utviklingsrettede masteroppgaven er å bidra til at elever i Biologi 1 opparbeider seg en forståelse for hvorfor effektene av fysisk aktivitet er tett koblet til god helse. En måte å undervise om dette temaet er gjennom erfaringsbasert læring. Hensikten med dette didaktiske grepet er at elevene får relevant erfaring med fysisk aktivitet og bruker denne erfaringen til å koble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring til teoretisk undervisning om hjertet og sirkulasjonssystemet.

Metoden jeg har benyttet er kvalitativ studie med inspirasjon fra pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013). Det ble gjennomført en syklus med testing der logg fra samtale med ekspert, observasjonsnotater og lydopptak fra samtale med lærerne la grunnlaget for utvikling av undervisningsressursen.

Studiet viser at undervisningsressursen jeg utviklet bidrar til å dekke en manglende kobling mellom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring og teori i Biologi 1- undervisningen. Resultatene viser at lærerne jeg samarbeidet med mener det er motiverende for elevene å lære om noe de får bruk for her og nå, ikke bare senere i livet. Tilbakemeldingene fra de to lærerne var at undervisningen og erfaringene elevene fikk enkelt kunne tilpasses deres forkunnskap og fysiske form. Undervisningsressursen kan brukes i helhet eller med utvalgte elementer.
 
This study presents the development and testing of an educational resource for “Biologi 1”. I have developed a teaching resource that contributes to the implementation of public health and life skills in the biology subject. The need for this resource is justified by the lack of clear connections between physiology and public health in teaching. This gap was evident in textbooks, among teachers I contacted, lecturer students who were interviewed, and throughout my own educational journey.

The teaching resource I developed consists of a teacher's guide, experiential tasks, reflection tasks, and a presentation. The overarching goal of this development-focused master's thesis is to help students in Biology 1 understand why the effects of physical activity are closely linked to good health. One way to teach this topic is through experiential learning. The purpose of this didactic approach is for students to gain relevant experience with physical activity and use this experience to connect the interdisciplinary theme of public health and life skills with theoretical teaching about the heart and circulatory system.

The method used in the development is a qualitative study, inspired by educational design research (Bjørndal, 2013). A testing cycle was conducted, where logs from conversations with experts, observation notes, and audio recordings from conversations with teachers formed the basis for the development of the teaching resource.

The study shows that the teaching resource I developed helps bridge the gap between the interdisciplinary theme of public health and life skills and theory in Biology 1 teaching. The results show that the teachers I collaborated with believe it is motivating for students to learn about something they can use here and now, not just later in life. Feedback from the two teachers indicated that the teaching and experiences students gained could easily be adapted to their prior knowledge and physical condition. The teaching resource can be used in its entirety or elements can be selected as needed.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit