Systematisk skytetrening for barn og unge med konsentrasjonsvansker. En kvalitativ intervensjonsstudie med blikk på mental helse i et salutogent perspektiv
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38674]
Abstract
I denne studien har jeg sett på hvordan den mentale helsen til barn og unge med konsentrasjonsvansker har blitt påvirket av systematisk skytetrening i skoletiden. Gjennom en 7 måneders intervensjon fikk 12 barn i alderen 10 til 16 år øve systematisk på skyting under profesjonell veiledning. Individuelle intervju ble analysert med inspirasjon fra refleksiv-tematisk analyse og gjennom et konseptuelt teorirammeverk bestående av begrepene livsmestring, opplevelse av sammenheng (OAS) og blomstring. Tre tema ble skapt. Det første temaet dreier seg om hvordan fokus kommer gjennom å bruke pusteteknikker, det andre om opplevelser under selve skytingen og det siste om erfaringer fra den systematiske skytetreningen blir overført til andre arenaer. I studien konkluderer jeg med at systematisk skytetrening legger godt til rette for bevegelse i positiv retning på mental helsekontinuumet for barn og unge med konsentrasjonsvansker.