Using a Motion-based Educational Game to facilitate children's learning about the coordinate system
Abstract
Bruken av digitale teknologier i utdanning øker, spesielt i grunnskoler har bruken av nettbrett økt drastisk etter pandemien [1]. Samtidig muliggjør denne bruken av digitale enheter en mer dynamisk undervisningsmetode der matematikk- og naturfagskonsepter ofte undervises gjennom spillbasert læring. Imidlertid er det mange eksisterende spill som er avhengige av berøringsskjerm eller tastaturinteraksjoner, noe som potensielt begrenser engasjementet og multisensorisk læring. Pedagoger i Norge oppfordres gjennom nasjonale læreplanmål til å legge til rette for læring gjennom bevegelse og lek [2].
I denne studien foreslår vi et nytt, bevegelsesbasert læringsspill designet for å lære barn på barneskolen koordinatsystemet gjennom bevegelsesbaserte interaksjoner. Denne masteroppgaven undersøker hvordan dette spillet kan fasilitere barns læring om koordinatsystemet ved å utforske ulike interaksjonsmetoder vurdere deres opplevelser samt å undersøke deres læringsutbytte. Resultatet er et skattejaktspill med hensikt å undervise om koordinatsystemet, som tilbyr to interaksjons metoder, ved hjelp av den multimodale MOVES-plattformen. Studien har bidratt til en dypere forståelse av barns oppfatning og erfaring med bevegelse i læring. Bevegelse øker engasjementet og gleden under læring, der ett bevegelsesalternativ viser seg å være mer intuitivt for barn. I tillegg viser studien en betydelig økning i barns kunnskap om koordinatsystemet etter å ha brukt spillet. The use of digital technologies in education is growing, especially in primary schools the use of tablets have increased drastically after the pandemic [1]. This increase of digital devices enables a more dynamic teaching approach where math and science concepts are often taught through game-based learning. However, many existing games rely on touch-screen or keyboard interactions, potentially limiting engagement and multisensory learning. Educators in Norway are encouraged through the national learning objectives to facilitate learning through movement and play [2].
In this study we propose a novel \acrfull{mbeg} designed to teach primary school children the coordinate system through motion-based interactions. This thesis investigates how a \acrshort{mbeg} can facilitate children's learning about the coordinate system by exploring different interaction methods and assessing children's experiences and knowledge gain from using the system. The outcome is a treasure hunt game aimed to teach the coordinate system, offering two movement options for interaction, utilizing the multi-model MOVES platform. The study has contributed to a deeper understanding of children's perception and experience of movement in learning. Reflected through the results which indicate that movement enhances engagement and enjoyment during learning, with one movement type proving more intuitive for children. Additionally, the study demonstrates a notable increase in children's knowledge of the coordinate system after using the game.