GoSupermodel - en plattform som døde og ble gjenfødt En studie av sosiotekniske brukerpraksiser i endring
Abstract
Denne masteroppgaven studerer plattformen GoSupermodel som ble lagt ned i 2016 og gjenopprettet i 2022. Med et fokus på brukere av plattformen utforsker oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan forhandler brukere utvikling av brukerpraksis med digital teknologi og eiere på den gjenoppståtte plattformen goSupermodel?». For å svare på denne stiller jeg tre underproblemstillinger: 1) «Hvordan scriptes bruk av goSupermodel?», 2) «Hvordan og hvorfor har bruk endret seg på goSupermodel?» og 3) «Hvordan forhandler brukere og produsenter om ulike innramminger av goSupermodel?». Disse utgjør tre analysekapitler hvor jeg basert på kvalitative intervju og et teoretisk rammeverk fra studier av teknologi, kunnskap og samfunn (STS) utforsker spørsmålene.
De teoretiske perspektivene jeg anvender for å besvare spørsmålene er domestisering, script og innramming. Gjennom disse studerer jeg empiri samlet inn fra kvalitative intervjuer holdt med tidligere og nåværende brukere av goSupermodel. Oppgaven finner at det er en mangfoldig plattform som scripter bruk som består av kreativ produksjon, spilling, sosial interaksjon og arbeid. I tillegg scripter plattformen for bruk av en spesifikk brukergruppe og ekskluderer samtidig en rekke andre grupper fra å bruke plattformen. Brukerpraksisene har gjennomgått flere endringer både før og etter plattformens gjenopprettelse og viser en utvikling i meningsdannelse rundt bruk av goSupermodel. I oppgaven finner jeg også at det eksisterer et stort engasjement blant de returnerte brukerne på den gjenopprettede plattformen. Disse brukerne danner seg brukerpraksiser som både inneholder likheter og ulikheter fra slik bruk så ut på plattformens første utgave.
Gjennom engasjementet forsøker brukerne å forme goSupermodel til å samsvare med sine forventninger av den – men de opplever motstand fra eierne. Jeg finner at det eksisterer en betydelig forskjell av visjoner for plattformen mellom brukere og eiere, og at dette fører til store kontroverser som til slutt demotiverer for bruk av teknologien og skaper skepsis for dens fremtid blant brukerne.
Med oppgaven min ønsker jeg å gi et innsyn i en betydelig del av norsk digital historie for en spesifikk generasjon av kvinner oppvokst på 2000-tallet. Jeg vil også bidra med kunnskap om subkulturelle plattformer på nett, og studere et uvanlig fenomen hvor en teknologi avsluttes og gjenopprettes. This master’s thesis studies the platform goSupermodel that was shut down in 2016 and reopened in 2022. With a focus on users of the platform the thesis explores the following question: “How do users negotiate with digital technology and owners in developments of user practices on the reopened platform goSupermodel?” To answer this question, I pose the following three sub-questions: 1) “How is use of goSupermodel scripted?”, 2) How and why has use changed on goSupermodel?” and 3) “How do users and producers negotiate different framings of goSupermodel?”. These make up for three analytical chapters where I, based on qualitative interviews and a theoretical framework from Science and Technology Studies (STS), explore the aforementioned questions.
The theoretical perspectives I use to answer the questions are domestication, script and framing. Using these I study the empirical material drawn out from the qualitative interviews conducted with nine previous and current users of goSupermodel. The assignment finds that the platform is diverse, and scripts use consisting of creative production, gaming, social interaction and work. In addition, the platform scripts use from a specific userbase and simultaneously excludes other groups from using the platform. The practices of use have gone through multiple changes both before and after the platforms resurrection and shows a development in the shaping of meaning related to the usage of goSupermodel. In this thesis I also find that there exists a large engagement between the returned users of the reopened platform. These users create user practices that contain both similarities and differences to earlier practices on the platforms first version.
Through this engagement users attempt to shape goSupermodel to coincide with their expectations of it – but meet resistance from the owners. I find that there exists a distinct difference of visions for the platform between its users and owners, and that this leads to great consequences that demotivates use of the technology and in addition creates skepticism for its future among its users.
With this assignment, I wish to give insight to a considerable part of Norwegian digital history for a specific generation of women grown up in the 2010’s. I also wish to contribute with knowledge of subcultural platforms on the internet, and to study an unusual phenomenon where a technology is terminated and later resurrected.