Hva er elevers utbytte av tverrfaglig undervisning i personlig økonomi og forretningsdrift på yrkesfag vg1?
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Sammendrag Økonomisk styring er en hovednøkkel til å oppfylle sosiale forventninger, realisere mål og oppnå økonomisk trygghet i hverdagen (Poppe C. , 2019). Mangel på økonomisk kunnskap har negative konsekvenser for både individet og samfunnet. Forskning har dokumentert at mange av de feilene folk gjør, skyldes mangel på kunnskap (Bakkeli, 2020). Utdanningsmyndighetene ønsket at elevene skulle bli enda bedre rustet til å styre unna de økonomiske problemene (Dalen, 2020), og vi fikk mer personlig økonomi i alle læreplaner i praktisk yrkesfaglig matematikk (1P-Y) med innføringen av LK20. Vi fikk også det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring (Udir, 2023), og under dette ligger det å mestre sin personlige økonomi. Formålet med undersøkelsen er å finne svar på spørsmålet om hva som er elevenes utbytte av tverrfaglig undervisning i personlig økonomi. Det kan gi oss kunnskap som gjør at vi kan gi enda bedre og mer målrettet undervisning. Jeg har valgt å se på et tverrfaglig undervisningsopplegg, fordi jeg har gode erfaringer fra tidligere med dette. Jeg studerer elevers endring i regnetekniske ferdigheter, og endringer i holdninger. Teorier som skal beskrive og forklare «elevens utbytte» og «tverrfaglig undervisning» er proksimal utviklingssone (Säljö, 2016). Det teoretiske rammeverket «financial literacy» (Huston, 2010), myndiggjøring (Danielsen, 2021), og teori om tverrfaglig undervisning (Appelby, 2015) er også viktige bidrag for å undersøke problemstillingen.Metodene er både kvantitative og kvalitative. Jeg har samlet inn dataene fra 36 elever på vg1 yrkesfag. I starten og slutten av skoleåret, har de gjennomført Kartleggeren (3.1.4) som måler det regnetekniske, og et spørreark (vedlegg 1) som måler kunnskap og holdninger. Etter at jeg hadde samlet inn de kvantitative dataene og analysert disse, hadde vi en kvalitativ klassesamtale, for at elevene skal hjelpe meg å forstå funnene.Studiens funn indikerer at elevens utbytte av tverrfaglig undervisning i personlig økonomi er både økt kunnskapsdimensjon og økt økonomisk kompetanse. Dette funnet kan også forklares og beskrives under det teoretiske begrepet «financial literacy». De elevene i klassen vi studerte hadde lavest poengsum både på førtestene og ettertestene, hadde de prosentvis størst forbedring. Når vi spør elevene om hvorfor vi finner at de med dårligst kunnskap og holdninger øker mest etter undervisning i personlig økonomi, sier de at det er fordi de andre kan så mye fra før. I denne studien finner vi at utbytte av tverrfaglig undervisning er økt Financial Literacy og økt myndiggjøring.Denne masteroppgave er i liten skala, og resultatene kan kun peke i en retning som bør undersøkes mer. Jeg håper det vil bli gjennomført en stor undersøkelse, og at resultatene av denne kan gjøre at vi får mer føringer på hvordan personlig økonomi bør undervises.Nøkkelord: personlig økonomi, økonomisk opplæring, tverrfaglig undervisning, utbytte, financial literacy, myndiggjøring, matematikkdidaktikk AbstractTo have financial control is a keynote to achieve social expectations, reach one’s goals and experiencing financial security in your everyday life (Poppe, 2019). A lack of financial competence has negative consequences both for the individual and society. Studies have proved that many of the mistakes people make are caused by lack of knowledge (Bakkeli, 2020). The educational authorities want students to be better prepared to avoid financial difficulties (Dalen, 2020), and when LK20 was introduced, we saw an increased emphasis on personal finances in all curricula in mathematics subject, practical skills (1P-Y). The new curriculum also gave us the topic Health and Life Skills (Udir, 2023), and how to master one’s personal finances are among those skills.
The objective of my study is to find answers to the question: What competence do the students achieve from interdisciplinary education in personal finances? These findings will give us knowledge that may lead to teachers facilitating better and more targeted instruction. I have chosen an interdisciplinary teaching plan for my study, because this scheme has previously been successful. I investigate changes in numeracy among low achievers and look for alteration in their attitudes.
Theories that describe «the student’s gain» and «interdisciplinary teaching» are the zone of proximal development (Säljö, 2016). The theoretical framework «financial literacy» (Huston, 2010), empowement (Danielsen, 2021), and theories on interdisciplinary education (Appelby, 2015) contribute significantly to my study.
The methods used are both quantitative and qualitative. I have collected data from 36 students from three different classes in upper secondary level 1, vocational education. At the start and towards the end of the school year, the students have participated in Kartleggeren (3.1.4), a survey which examines numeracy. Also, the students answered a questionnaire (attachment 1) which aimed at measuring competence and attitude.
My findings indicate that the student’s gain from interdisciplinary education on personal finances are both knowledge dimension and application dimention. This may also be described within the theory of «financial literacy». The interdisciplinary instruction gave the students greater gain than we found in the classes which were used for comparison. Even though the students in the class of my main study had the lowest scores on both tests (prior to and after the training), they did have the greatest improvements. When asked about why those who had lowest competence and attitude are the ones who improve the most, the students reply that it is because the others had more previous knowledge. In this study we find that the students have achieved more Financial Literacy and they are more empowered.
As this is a small-scale master’s study, the results can only suggest the direction for further investigation. I do hope that a thorough study will be performed and that the results of this may lead to more guidelines for teaching this topic.
Keywords: personal finances, financial/economics training, interdisciplinary teaching, financial literacy, empowermentdidactics in mathematics