Aksjonsledelse i frivillig sektor: Kompetansekrav i krevende situasjoner
Abstract
Norge i dag er preget av en sterk frivillighetskultur, som spiller en sentral rolle i samfunnssikkerhet og beredskap. Frivillige, operative ledere bidrar sterkt til å håndtere krevende situasjoner. Ledelse i frivillig sektor kan være spesielt krevende på grunn av begrensede ressurser og konteksten frivillige opererer i. Dette forutsetter at lederne må ha en rekke kompetanser for å kunne imøtekomme disse situasjonene. Problemstillingen i oppgaven lyder:
Hvilke kompetansekrav stiller krevende situasjoner til aksjonsledere i frivillig sektor?
Formålet med oppgaven er å presentere hvilke situasjoner ledere i søk- og redningsaksjoner opplever som krevende situasjoner og hvilke kompetanser som kreves av disse lederne. For å besvare oppgavens problemstilling har det blitt benyttet relevante teorier og litteratur om krevende situasjoner og ledelse, samt ledelse i slike situasjoner. Datamaterialet fra to informantutvalg fra Røde Kors, er hentet inn. Senere er empiriske funn fremlagt og diskutert i henhold til det teoretiske rammeverket. Studien er en kvalitativ studie, hvor semistrukturerte intervjuer er anvendt for datainnsamlingen.
Resultatene avdekker at aksjonsledere i frivillig sektor står overfor krevende situasjoner som kan være preget av usikkerhet, press og samarbeid med andre aktører. De må ha kompetanse til å ta beslutninger basert på både intuisjon og analytiske evner, i tillegg til å ha fleksibilitet til å balansere autorativ og relasjonsorientert ledelse. Relasjonell kompetanse er avgjørende, da aksjonsledere må forstå teammedlemmenes behov og bygge sterke relasjoner internt og eksternt. Faglig kompetanse, erfaring og kontekstrelevant kunnskap, er også avgjørende. Aksjonsledere må være i stand til å ta beslutninger, fleksible, relasjonsorienterte og faglig sterke for effektiv ledelse i potensielt krevende situasjoner. Dette representerer en profesjonalisering i frivillig sektor. Norway today is characterized by a strong culture of volunteerism, which plays a central role in societal security and preparedness. Volunteer operational leaders make significant contributions to managing challenging situations. Leadership in the voluntary sector is specially challenging due to limited resources and the complex nature of the tasks volunteers encounter. This demands that leaders in volunteer organizations must have a range of competencies to tackle these situations effectively. The research question is:
What competence requirements do demanding situations impose on action leaders in the voluntary sector?
The aim of this thesis is to identify the situations that leaders in search and rescue operations find challenging and to outline the competencies required of these leaders. To address this, relevant theories and literature on challenging situations and leadership, as well as leadership competencies in these situations, have been utilized. The data were gathered from two groups of informants from the Red Cross. Later, the empirical findings are presented and discussed within the theoretical framework. This study is qualitative, with the use of semi-structured interviews for data collection.
The findings indicate that leaders in the voluntary sector encounter challenging situations characterized by uncertainty, pressure, and collaboration with other actors. They must have the competence to make decision based on both intuition and analytical skills, as well as the flexibility to balance authoritative and relationship-oriented leadership. Relational competence is central, as action leaders must understand the needs of team member as well as building strong relationships. Professional competence, including experience and context relevant knowledge, is also significant. Action leaders must be decision-competent, flexible, relationship-oriented, and knowledgeable to effectively manage demanding situations. This reflects a professionalization within the voluntary sector.
Description
Full text not available