Studenter med usynlige funksjonsnedsettelser i høyere utdanning: Opplevelser og utfordringer i studiehverdagen
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1400]
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke erfaringene til studenter med «usynlige» funksjonsnedsettelser i høyere utdanning. Studien er kvalitativ og basert på semistruktuert intervju med fem informanter som har ulike typer funksjonsnedsettelser som ikke er synlige. Fortolkninger av informantenes utsagn er gjort fra et fenomenologisk- hermeneutisk tilnærming, med hovedspørsmålet: «Hvordan opplever studenter med usynlige funksjonsnedsettelser studiehverdagen sin, og hvilke utfordringer møter de på?»Funn fra studien viser til positive erfaringer med ressurser som Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB), men det er frustrasjon over mangel på støtte og bevissthet fra utdanningsinstitusjonene. Bedre informasjon om tilgjengelige ressurser og støtteordninger er nødvendig, da flere ikke kjenner til eksisterende tilbud. Det er utfordringer knyttet til både fysiske og digitale læringsmiljøer, som problemer med tilgang til grupperom, dårlig ventilasjon og tekniske problemer med kompendier og forelesningsnotater. Utfordringer med stress, tankekjør og søvn er fremtredende faktorer, samt vanskeligheter med konsentrasjon. Det oppstår misforståelser rundt deres funksjonsnedsettelser, noe som fører til en følelse av å bli stigmatisert. Studien viser at det er behov for bedre tilrettelegging og informasjonsflyt. Studentene ønsker mer strukturert og tilgjengelig støtte fra universitetet, samt økt forståelse fra både utdanningsinstitusjoner og medstudenter. The purpose of this study is to explore the experiences of students with invisible disabilities in higher education. This study is qualitative, and based on semi-structured interviews with five informants, with different types of non-visible disabilities. Interpretations of the informants statements are done from a hermeneutic and phenomenological perspective, with the main question: "How do students with invisible disabilities experience their academic life, and what challenges do they face?" Findings from the study indicate positive experiences with resources like the Norwegian Library of Talking Books and Braille (NLB), but there is frustration over the lack of support and awareness from educational institutions. Better information about available resources and support services is needed, as many students are unaware of existing offerings. There are challenges related to both physical and digital learning environments, such as issues with access to group rooms, bad ventilation, and technical problems with compendiums and lecture notes. Prominent factors include stress, racing thoughts, and sleep difficulties, as well as challenges with concentration. Misunderstandings around their disabilities can lead to feelings of stigmatization.This study reveals a need for better accommodation and information flow. The students desire more structured and available support from the university, as well as more understanding from educational institutions and fellow students.