Adapting to Change: Exploring NTNU Medical Students' Perceptions of Online learning
Description
Full text not available
Abstract
IntroduksjonNettbasert undervisning har fått enorm popularitet de siste årene på grunn av teknologiske fremskritt og bred tilgang til internett. Nettundervisning tilbyr studenter fleksibilitet og tilgjengelighet. Imidlertid har det også ulemper, spesielt når det gjelder å utvikle kliniske ferdigheter og samhandle med lærere og medstudenter. For at nettbasert undervisning skal være effektiv, er nøye planlegging og aktiv deltakelse avgjørende.
MålMålet med denne studien var å utforske NTNU-medisinstudentenes oppfatninger om nettbasert undervisning og sammenligne det med tradisjonell campusundervisning.
MetodeEn tverrsnittsundersøkelse blant medisinstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) som hadde erfaring med nettbasert undervisning under Covid-19-pandemien i perioden 2020 til 2022. Det ble benyttet et spørreskjema utviklet av forskere fra Jan Kochanowski University i Polen og brukt i flere andre studier. Deskriptiv analyse ble brukt for dataanalyse.
ResultaterEtt hundre og sekstifire studenter svarte på spørreskjemaet. De viktigste fordelene med digital undervisning inkluderte opptak av forelesning (41%), undervisning hjemmefra (37%) og læring i eget tempo (31%). Flertallet av deltakerne valgte sosial isolasjon (39%), mangel på pasientkontakt (31%), og tekniske problemer (30%) som de viktigste ulempene ved nettundervisning. Det var ingen statisk signifikant forskjell mellom fysisk og digital undervisning når det gjaldt faglig kunnskap (gjennomsnittlig forskjell = 0,1, 95% KI [-0,1, 0,3]) eller deltakelse (gjennomsnittlig forskjell = 0,1, 95% KI [-0,1, 0,3]). Imidlertid ble digital undervisning ansett som en dårligere læringsmetode enn fysisk undervisning når det gjaldt kliniske ferdigheter (gjennomsnittlig forskjell = 1,7, 95% KI [1,5, 1,9]) og sosiale ferdigheter (gjennomsnittlig forskjell = 1,9, 95% KI [1,7, 2,1]). Totalt sett var 49% av deltakerne fornøyde med digital undervisning, mens 28% var nøytrale. Det ble observert at studenter fra eldre kull var mer fornøyde med nettundervisning.
KonklusjonFlertallet av medisinstudentene ved NTNU var positive eller i det minste nøytrale til nettbasert undervisning. Selv om nettbasert undervisning syntes å være utilstrekkelig i klinisk undervisning, sosial interaksjon og interaktivitet, satte studentene pris på fleksibiliteten og tilgjengeligheten ved nettundervisning. Ved å adressere de identifiserte utfordringene har nettbasert undervisning potensial til å være et lovende alternativ til tradisjonell undervisning eller i det minste som et verdifullt supplement. Introduction Online education has gained immense popularity in recent years due to technological advancements and widespread internet access. In medical schools, it offers students flexibility and accessibility. However, it also has drawbacks, especially in developing clinical skills and interacting with instructors and peers. For online education to be effective in medical training, careful planning and active participation are essential.
Aim The aim of this study was to explore the perceptions of NTNU medical students regarding online learning and compare it to traditional face-to-face education.
Method A cross-sectional survey among medical students enrolled at the Norwegian University of Science and Technology who had experienced online education during the Covid-19 pandemic in 2020 to 2022. A questionnaire developed by researchers from Jan Kochanowski University in Poland used in multiple other studies was utilized. The data was analyzed descriptively
Results One hundred and sixty-four students participated.The students perceived several advantages of online learning, including the ability to record lectures (41%), the convenience of studying from home (37%), and the flexibility to learn at one's own pace (31%). Many respondents also identified social isolation (39%), lack of interactions with patients (31%), and technical issues (30%) as the main disadvantages. Statistical analysis revealed no significant difference between face-to-face and online learning in terms of enhancing medical knowledge (mean difference = 0.1, 95% CI [-0.1, 0.3]) or class participation (mean difference = 0.1, 95% CI [-0.1, 0.3]). However, students perceived online learning as inferior to face-to-face learning in terms of developing clinical skills (mean difference = 1.7, 95% CI [1.5, 1.9]) and social competencies (mean difference = 1.9, 95% CI [1.7, 2.1]). Overall, 49.4% of respondents expressed satisfaction with online learning, while 28% were neutral.
ConclusionThe majority of medical students at NTNU were positive or at least neutral about online learning. While online learning appeared to fall short in clinical teaching, social interaction, and interactivity, students appreciated its flexibility and accessibility. By addressing the identified challenges, online learning has the potential to be a promising alternative to traditional learning or at least serve as a valuable supplement.