Like muligheter for alle: Hvordan funksjonsnedsettelse ikke skal hindre deltagelse og forhold i samfunnet for individer
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Inkludering og deltagelse i samfunnet står sentralt innenfor alle livsområder, enten det gjelder skole, fritidsaktiviteter eller vennskapsdannelser. Likevel så er det kanskje ikke alle mennesker som vil føle på en oppnåelig deltagelse og inkludering da det kan foreligge mangel på et samspill mellom individet og samfunnets krav. Funksjonshemmede mennesker er blant den gruppen som kan møte på motstand for en fullkommen deltagelse og inkludering, og disse menneskene har jeg valgt å sette et fokus på i denne masteroppgaven.
Dette er en kvantitativ masteroppgave som baserer seg på SINTEF sin spørreundersøkelse ‘Deltagelse og kvalitet’. Formålet med min forskning er å tydeliggjøre hvilke hindringer som begrenser funksjonshemmede mennesker sin samfunn-, sosial- og aktivitetsdeltagelse blant fire mellomstore kommuner i Norge. I forsøk på dette så har jeg siktet meg inn på relevant litteratur på forskningsfeltet og essensielle teoretiske rammeverk. Datasettet er henholdsvis ikke lagt opp til å være representativt for hele befolkningen, og avgrenses ned til fire kommuner. Analysen viser et antall på 186 respondenter, og innhenting av dataene analyseres gjennom en regresjonsanalyse.
Resultatene viste at det var flere hindringer for deltagelse, og eksterne faktorer som negative holdninger og lite tilrettelagte aktiviteter framstod som sentrale barrierer for deltagelse. Blant annet så viste demografiske faktorer som kjønn, alder og utdanning å ha en større effekt på sosial deltagelse, mens på samfunn- og aktivitetsdeltagelse så vi ikke til noe effekt på disse. SINTEF står heller ikke ansvarlig for tolkningen av resultatene i denne masteroppgaven. Inclusion and participation in society is central to all areas of life, whether it concerns school, leisure activities or friendships. Nevertheless, perhaps not all people will feel an achievable participation and inclusion as there may be a lack of interaction between the individual and society’s demands. Disabled people are among the group that may encounter resistance to full participation and inclusion, and I have chosen to focus on these people in this master’s thesis.
This is a quantitative master’s thesis based on SINTEF’s survey ‘Participation and quality’. The purpose of my research is to clarify which obstacles limit disabled people’s community, social and activity participation among four medium-sized municipalities in Norway. In an attempt to do this, I have focused on relevant literature in the research field and essential theoretical frameworks. The data set is not intended to be representative of the entire population and is limited to four municipalities. The analysis shows a number of 186 respondents, and the acquisition of the data is analyzed through a regression analysis.
The results showed that there were several obstacles to participation, and external factors such as negative attitudes and poorly organized activities emerged as central barriers to participation. Among other things, demographic factors such as gender, age and education proved to have a greater effect on social participation, while we did not see any effect on community and activity participation. SINTEF is also not responsible for the interpretation of the results in this master’s thesis.