Digital inkludering av eldre
Abstract
Dagens samfunn blir stadig med teknologidrevet, og ved dette øker behovet for digital kompetanse for å henge med. I denne sammenheng opplever flere eldre vanskeligheter i å delta i det digitale samfunnet, og står dermed i fare for digitalt utenforskap. Tidligere forskning viser at dette er et utbredt samfunnsproblem, og konsekvensene av dette kan føre til redusert livskvalitet og sosio-økonomiske utfordringer. Tidligere forskning fremstiller også hvilke tiltak som vil virke fremmende for digital inkludering av sårbare grupper, og kartlegger hvordan det samfunnet bør ta grep. Utvikling av nye teknologi har ført til endringer i hvordan brukere samhandler med digitale tjenester, og digitalisering har gitt muligheter for økt brukervennlighet og tilrettelegging av brukernes krav.
Denne studien har som mål å bidra med ny empirisk innsikt om hvordan eldre opplever digitalt utenforskap og digital inkludering i dagens samfunn, samt belyse de underliggende faktorene til dette. Dette ble studert gjennom å undersøke bruk av digitale verktøy og opplæringstiltak blant eldre nordmenn. Det ble også undersøkt i hvilken grad eksisterende opplæringstiltak hadde påvirkning på eldre sin digitale hverdag, og eventuelle forbedringsområder.
Denne casestudien er basert på kvalitative data: Intervjuer og observasjon under opplæringskurs for digital opplæring, i tillegg til intervjuer med ansatte i digital veiledning og seniorforsker i digitalt utenforskap. Funnene beskrev hvordan det eksisterer et forstørret behov for digital opplæring av eldre og at en god del eldre ønsker å delta i det digitale samfunn. Videre ble det identifisert hvilke faktorer som bør tilrettelegges for optimal digital opplæring av eldre, og hvilke identifiserte behov og preferanser fra eldre som kan legges til grunn for utvikling av teknologiske løsninger som kan fremme inkludering. Today's society is increasingly technology-driven, and with this, the need for digital competence to keep up is growing. In this context, many older adults face difficulties in participating in the digital society, putting them at risk of digital exclusion. Previous research shows that this is a widespread social problem, and the consequences of this can lead to reduced quality of life and socio-economic challenges. Earlier studies also outline measures that can promote digital inclusion of vulnerable groups and map out how society should take action. The development of new technology has led to changes in how users interact with digital services, and digitalization has provided opportunities for increased user-friendliness and adaptation to users' needs.
This study aims to contribute new empirical insights into how older adults experience digital exclusion and digital inclusion in today's society, as well as shed light on the underlying factors of this. This was studied by examining the use of digital tools and training initiatives among older Norwegians. It also investigated the extent to which existing training measures had an impact on the digital everyday life of older adults, and any areas for improvement.
This case study is based on qualitative data: interviews and observations during digital training courses, in addition to interviews with employees in digital guidance and senior researchers in digital exclusion. The findings described how there is an increased need for digital training for older adults and that many older individuals want to participate in the digital society. Furthermore, factors that should be facilitated for optimal digital training of older adults were identified, along with the identified needs and preferences from older adults that can be the basis for developing technological solutions to promote inclusion.