"Vi kan ikke gå rundt og bare være faglig hele tiden" En kvalitativ studie om hvordan ansatte i barnevernsinstitusjoner forstår og møter ungdommer som selvskader
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1310]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Det er høy forekomst av psykiske lidelser blant unge i barnevernsinstitusjoner, og selvskadingsproblematikk er økende blant ungdom. Flertallet av ansatte i institusjonene har en sosialfaglig bakgrunn, ikke en bakgrunn fra psykisk helsevern og de jobber miljøterapeutisk i møte med ungdommene.
Formål: Formålet med denne studien er å belyse hvordan ansatte forstår og møter selvskading hos ungdom i barnevernsinstitusjoner, samt opplevd kompetanse på området. Videre har studien som formål å belyse veiledning og oppfølging på arbeidsplassen, og samarbeidet med psykisk helsevern.
Metode: Det er benyttet kvalitativ metode med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Fem informanter ble rekruttert, og semistrukturerte individuelle intervju gjennomført.
Funn: Ansatte i barnevernsinstitusjoner forteller at de forstår selvskading utfra et traumeperspektiv, og handlingene som et uttrykk for at ungdommen ikke har det bra. De møter selvskading med omsorg og nærhet, men de er også i tvil om de gjør det rette i situasjonene. Funnene viser også at kunnskap og kompetanse på selvskading ofte tilegnes gjennom erfaring i jobben, samt at informantene tillegger personlig egnethet og gode relasjoner til ungdommene stor betydning. Støtte og veiledning til ansatte er varierende fra institusjon til institusjon, og felles prosedyrer eller rutiner for hvordan håndtere selvskading, kan være mangelfulle. Dette gjør at noen ansatte føler seg alene i beslutninger som tas, når ungdom selvskader.
Konklusjon: Studien konkluderer med at informantene har relativt lik forståelse av selvskading og møter dette utfra en tanke om at selvskading er et uttrykk for at ungdommen har det vanskelig. Deres forståelse og håndtering, samt usikkerhet rundt egen kompetanse, kan likevel påvirkes av flere faktorer som prosedyrer og oppfølging på arbeidsplassen og samarbeid med psykiatrien.
Nøkkelord: Barnevernsinstitusjon, barnevern, selvskading, ungdom, miljøterapi Abstract
Background: There is a high prevalence of mental disorders among young people in child welfare institutions, and self-harm is increasing among adolescents. Most employees in the institutions have an education in social work/child welfare rather than a background from mental health care, and they work milieu therapeutically with the youths.
Objective: The purpose of this study is to elucidate how employees understand and encounter self-harm among adolescents in child welfare institutions, as well as perceived competence in the area. Furthermore, the study aims to illuminate guidance and follow-up within the workplace, as well as collaboration with mental health care.
Methods: A qualitative method with a phenomenological- hermeneutic approach has been used. Five informants were recruited, and semi-structured individual interviews were conducted.
Results: Employees in child welfare institutions report that they understand self-harm from a trauma perspective, and the actions as an expression of not feeling well. They meet self-harm with care and closeness, but they also doubt whether they are doing the right thing. The findings also show that knowledge and competence in self-harm is often acquired through work experience, and that the informants attribute great importance to personal suitability and good relationships with the adolescents. Support and guidance for staff varies from institution to institution, and common procedures or routines for how to deal with self-harm, may be inadequate. This makes some employees feel alone in decisions made when youths self-harm.
Conclusion: The study concludes that the informants have relatively similar understandings of self-harm and encounter this based on the idea that self-harm is an expression of the adolescent's difficulties. Their understanding and management, as well as uncertainty about their own competence, can nevertheless be influenced by several factors such as procedures and follow-up in the workplace and collaboration with the field of psychiatry.
Keyword: Child welfare institution, child welfare, self-harm, nssi, adolescents, youth environmental therapy, milieu therapy