I møte med utfordrende atferd
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Denne kvalitative undersøkelsen omhandler forståelse og håndtering av utfordrende atferd. Formålet er å skaffe innblikk i læreres perspektiv på elever med ASF og utfordrende atferd i grunnskolen. Det teoretiske rammeverket tar for seg Vygotsky, Bronfenbrenner og Bateson sin vektleggelse av at læring og utvikling skjer i sosialt samspill mellom mennesker. Fokuset ligger på relasjon, kommunikasjon og inkludering. Dette danner derfor grunnlaget i forsøket på å besvare følgende problemstilling: «Hvordan forstår og håndterer lærere elever med utfordrende atferd og autismespekterforstyrrelse?». Undersøkelsen tar utgangspunkt i tre lærere i grunnskolen som har sagt seg villig til å gjennomføre semi-strukturerte intervju. Gjennom intervjuet besvarte informantene spørsmål omkring deres opplevelser og beskrivelser av utfordrende atferd, deres egen rolle i arbeid, forebyggende arbeid og hvordan de opplever skolen som system knyttet til tematikken. Intervjuene ble deretter transkribert, og ved å ta i bruk fenomenologisk analyse kom det frem tre overordnede tema gjennom informantenes strukturelle beskrivelser. Opplevelsen av utfordrende atferd (1), forebygging (2), og inkludering og læring (3). Undersøkelsens funn viser at skolen på mange måter ikke er tilpasset elever med ASF og utfordrende atferd. Kravsituasjoner, overganger, sosiale settinger og dårlig kommunikasjon kan ofte føre til stressreaksjoner og eskalere til utfordrende atferd. På bakgrunn av dette, poengterer lærerne viktigheten av det forebyggende arbeidet for å skape en best mulig hverdag for elever med ASF. Undersøkelsen tar utgangspunkt i mine tre informanters perspektiver, og vil derfor ikke være representativt for andre mennesker. Abstract
This qualitative study deals researched the understanding and handling of challenging behaviour. The purpose of the study is to gain insights into the teacher´s perspective when dealing with students with autism spectrum disorder (ASD) and challenging behaviour during primary school. The theoretical framework deals with Vygotsky, Bronfenbrenner and Bateson´s emphasis that learning and development happens during social interactions between humans. Relation, communication, and inclusion are in focus. This forms the basis for the attempt to answer following problem: “How do the teachers understand and handle student exhibiting challenging behaviour and autism spectrum disorders?”. The study is based on three primary school teachers that agreed to semi-structures interviews. The interviews were transcribed, and by the use of phenomenological analysis three common themes were identified in the structural descriptions by the informants. Experiencing challenging behaviour (1), prevention (2), and learning and inclusion (3). The study´s findings show that the school is not adapted to students with ASD and challenging behaviour. Often can demanding situations, transitions, social settings and poor communication lead to stress reactions and escalate into challenging behaviour. The teachers point out the importance of preventive work to create the best possible everyday life for pupils with ASD. This study is based on the perspectives of my three informants and is not representative of other people.