Tredimensjonale verdikjeder: Innovasjon og effektivitet gjennom additiv tilvirkning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3154390Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1781]
Sammendrag
Oppgaven er inspirert av forskning SINTEF har gjennomført på additiv tilvirkning, og ønsker å utforske hvilke endringer som skjer i verdikjeder som følge av innføring av additiv tilvirkning. Additiv tilvirkning omtales ofte i dagligtale som 3D-printing. I tillegg undersøkes det hvordan bedrifter kan håndtere endringene i verdikjeden på en best mulig måte. Dette temaet er interessant for kandidatene, da det utforsker områder både innenfor ledelse av teknologi og logistikk.
Det tas utgangspunkt i en verdikjede som et nettverk av aktører med aktørbånd, ressurskoblinger og aktivitetslinker seg i mellom. Derfor er ARA-modellen et sentralt strukturelt verktøy i oppgaven. Det benyttes teori fra verdikjedestyring, verdikonfigurasjoner og innovasjonsteori for å undersøke, sette i kontekst og evaluere oppgavens empiriske funn. Her blir blant annet verdiverksted et sentralt tema for å beskrive dagens verdikonfigurasjon for additiv tilvirkning.
Masteravhandlingen er av kvalitativ art, og benytter semi-strukturerte dybdeintervjuer med syv informanter fra norsk næringsliv. Disse benytter additiv tilvirkning i varierende grad. Informantene er også fra forskjellige ledd i verdikjeder, og belyser forskjellige perspektiver for bruk av additiv tilvirkning.
Et sentralt funn i masteravhandlingen er at det er en manglende tillit fra OEM og leverandører til andre i nettverk for additiv tilvirkning. Dette ble koblet til en skjevfordeling i risiko- og belønningsdeling, som er et sentralt aspekt ved gode samarbeid i nettverk. OEM og leverandører ender opp med mesteparten av risiko, mens sluttkunder får brorparten av belønningene. Tettere aktørbånd, spesielt med OEM og leverandører, blir utpekt som et av hovedområdene for å få utnyttet det fulle potensialet additiv tilvirkning har som ressurs. Dette vil føre til en endring i ressurskoblinger og aktivitetslinker, og kan gi betydelige konkurransefortrinn.
Avslutningsvis konkluderes det med at additiv tilvirkning som en teknologisk innovasjon vil endre verdikjeder i stor grad. En forutsetning for vellykket innføring av additiv tilvirkning er en organisatorisk innovasjon, i form av digitale verdikjeder. I tillegg til dette, er det nødvendig med en innovasjon innenfor forretningsmodeller og betalingsløsninger for å sikre OEM og leverandørs inntekter. Dette, sammen med skjevfordeling i risiko- og belønningsdeling, kannibalisering av produkter og repeterbarhet, er områder som må videre utforskes. This master's thesis is inspired by reseach done by SINTEF on the topic of additive manufacturing. The thesis wishes to explore the changes that occur in value chains as a result of the introduction of additive manufacturing. Additive manufacturing is often referred to as 3D-printing. In addition, how businesses can handle the changes in the value chain is explored. This theme is interesting to the candidates, as it explores areas within both technology management and logistics.
A value chain as a network of actors with actor bonds, resource ties and activity links between them is a base assumption through the thesis. Thus, the ARA-model is a central, structural tool in the thesis. Theory from value chain management, value configurations, and innovation theory is used to explore, contextualize, and evaluate the empirical findings in the thesis. Value shops is a central theme to describe today's value configuration for additive manufacturing.
The master's thesis is of qualitative nature, and utilizes semi-structured depth interviews, with seven informants from the Norwegian industry. The informants use additive manufacturing in varying degree. They are also from different stages of value chains, and bring different perspectives to the utilization of additive manufacturing.
In the thesis' discussion, a central finding is a lack of trust from OEM and suppliers to others in the network for additive manufacturing. This was linked with an imbalance in risk and reward sharing, which is a central aspect of effective collaboration within networks. OEM and suppliers end up with most of the risk, while end-customers reap the majority of the rewards. Closer actor bonds, especially with OEM and suppliers, is highlighted as one of the key drivers for exploiting the full potential of additive manufacturing as a resource. This will lead to a change in resource ties and activity links, which can result in significant competitive advantage.
The thesis concludes that additive manufacturing as a technological innovation will alter value chains in a great degree. A precondition for a successful introduction of additive manufacturing is organizational innovation in the form of digital value chains. In addition, an innovation in business models and payment solutions is necessary to ensure revenue for OEM and suppliers. These factors, combined with the imbalance of risks and rewards, cannibalization of products, and repeatability, are areas that need further research.