Lederes tilnærming til kompetansebygging for å ta i bruk generativ kunstig intelligens
Description
Full text not available
Abstract
De siste årene har fremgangen innen generativ kunstig intelligens (generativ KI) fått betydelig oppmerksomhet på grunn av dens mulighet til å automatisere og replikere menneskeligskapt innhold. Disse generativ KI-modellene er raske, presise og rasjonelle, men de har fortsatt ikke utviklet intuitiv forståelse, emosjonell bevissthet eller kulturell sensitivitet. Dermed blir det hevdet at det ikke er generativ KI som vil erstatte menneskelig arbeid, men snarere et menneske som kan å bruke generativ KI. Dette understreker viktigheten av å bygge opp kompetansen hos mennesker når det gjelder bruk av teknologien.
For organisasjoner som ønsker å ta i bruk teknologien, vil det være viktig at ledere gjennomfører gode læringsinitiativer. Slik kan ledere legge til rette for at ansatte har den kompetansen som trengs for å ta i bruk teknologien i arbeidshverdagen. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan ledere tilrettelegger og hva de gjør for å bygge kompetansen om bruken av generativ KI hos sine ansatte. For å besvare problemstillingen "Hvordan tilnærmer ledere seg kompetansebyggingen til kunnskapsarbeidere for å ta i bruk generativ kunstig intelligens i arbeidshverdagen?" har vi innhentet kvalitative data fra elleve ledere i konsulentbransjen. Det ble gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer av ledere fra syv ulike konsulentselskaper lokalisert i Norge. Informantene hadde ansvarsområder som direkte involverte kompetanseutvikling, ledelse av KI-avdelinger og personalansvar for kunnskapsarbeidere. Studiens empiriske funn blir drøftet i sammenheng med teori om kunnskapsarbeidere og ledelse, med fokus på læringsprosesser og viktige kompetanser for ibruktakning av generativ KI.
Basert på studiens funn, satt i konteksten av det teorietiske rammeverket, konkluderer denne masteroppgaven med at (1) praktisk arbeid med fokus på læring gjennom sosial interaksjon er den viktigste tilnærmingen ledere gjør for kompetansebyggingen, (2) det kreves en kombinasjon av myndiggjørende ledelse og transformasjonsledelse hvor ledere har en balansert tilnærming til hvor mye de styrer og gir frihet, (3) tillit er en avgjørende faktor for at læring og dermed kompetansebygging skal finne sted.
Denne studien gir verdifull innsikt for kunnskapsbedrifter som ønsker å bygge kompetanse for å ta i bruk generativ KI i arbeidshverdagen. Ved å ha gode læringsinitiativer og håndtere utfordringer som kommer med kompetansebygging rundt generativ KI, kan kunnskapsbedrifter åpne muligheten for å oppnå gevinster. In recent years, advancements in generative artificial intelligence (generative AI) have received significant attention due to its ability to automate and replicate human-created content. These generative AI models are fast, accurate, and rational, but they still lack intuitive understanding, interpersonal skills, or cultural sensitivity. Therefore it is argued that generative AI will not replace human labor, but a human who can utilize the technology will. This highlights the importance of developing competence in using generative AI.
Organizations that want to adopt this technology need to ensure that their leaders implement effective learning initiatives. In this manner, leaders can help employees acquire the skills necessary to utilize generative AI in their everyday tasks. The purpose of this study has been to explore how leaders can support, encourage, and develop their employees' competencies in using generative AI. To answer the research question, “How do leaders approach developing competencies for knowledge workers to use generative artificial intelligence in their everyday tasks?'', we gathered qualitative data from eleven leaders in the consulting industry. We conducted semi-structured interviews with leaders from seven different consulting companies in Norway. These informants have responsibilities related to competence development, AI department management, and managing knowledge workers. The empirical findings of this study are discussed in conjunction with the theory on knowledge workers and leadership, focusing on learning processes and important competencies for the adoption of generative AI.
Based on the study’s findings within in the context of the theoretical framework, this master’s thesis concludes that (1) practical work with a focus on learning through social interaction is the most important approach leaders make for developing competence in using generative AI, (2) a combination of empowering leadership and transformational leadership, where leaders balance authority and autonomy, is required, (3) trust is a crucial factor for learning and building competence.
This study offers valuable insights for knowledge-based companies looking to develop the competence to utilize generative AI in their daily operations. By implementing effective learning initiatives and addressing the challenges related to developing generative AI competencies, these companies can create opportunities and achieve benefits.