«Det er ikke så vanskelig når du liker det så mye» En studie av nyankomne elevers holdninger og motivasjon til å lære norsk
Abstract
Sammendrag Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av motivasjon til å lære norsk i en atypisk innføringsklasse for nyankomne ungdommer. Oppgavens forskningsspørsmål lyder som følger: Hva kjennetegner motivasjonen til å lære norsk hos nyankomne ungdommer i en atypisk klasse i videregående opplæring? Undersøkelsens formål er å finne ut mer om hva som ligger bak elevenes motivasjon til å lære norsk. Gjennom spørreskjema har elevene svart på hvilke tanker og oppfatninger de har rundt holdninger til norsk kultur, ambisjoner i Norge og nødvendigheten av å lære norsk. Ut fra dette har jeg forsøkt å analysere motivasjonen deres opp mot teori om integrativ og instrumentell motivasjon. Elevenes opplevelse av autonomi, tilhørighet og kompetanse, samt deres holdninger til norsk kultur, nordmenn og Norge, står sentralt i oppgaven. Norskopplæring for nyankomne ungdommer er svært aktuelt i et stadig mer globalisert Norge. Bedre språkopplæring fører til bedre integrering. Med god språkopplæring kan man sikre at disse unge nyankomne blir fremtidige samfunnsdeltakere, og hindre langsiktig utenforskap. Motivasjon er avgjørende for god læring, også språklæring. Elevperspektivet og elevens egne holdninger er en grunnleggende faktor i utvikling av deres motivasjon, men hittil har elevene selv i liten grad kommet til orde. Elevene i klassen jeg undersøkte viser både instrumentell og integrativ motivasjon i besvarelsene sine. Skillet mellom integrativ og instrumentell motivasjon blir også utydelig i arbeid med å diskutere elevenes utsagn. Det er snarere et samspill mellom de to motivasjonstypene, enn adskilte motivasjonsfenomener, som opptrer hos elevene. Elevenes opplevelse av autonomi, tilhørighet og mestring kan også ha stor betydning for utviklingen deres av integrativ motivasjon. I tillegg visere elevene mange tegn til positive holdninger til norsk kultur, nordmenn og Norge. Elevenes positivitet til norsklæring opptrer her i klar sammenheng med positive holdninger og et ønske om integrering og framtid i Norge.