On Structure, Organizational Learning, and Social Interaction (Samhandling): A Brief Inquiry into Their Interplay in Organizations
Abstract
English summary
The importance of learning in different areas for organizations
What can you learn from organizations as diverse as a prison, drilling company, football team, and Air Force? Organizations have different missions and designs, but they all have to deal with changing times while preserving core elements. This can be a challenging balance.
This thesis addresses the balance between structure, interaction, and organizational learning and examines how it occurs. The study examines formal and informal learning arenas and what they can mean for an organization. When we talk about organizational learning, the study claims that too little consideration has been given to the type of organization, how it is structured, and how it promotes and inhibits learning.
The organizations in the study showed different ways of learning and interacting. At the same time, the common denominator is that you must be very aware of the basic assumptions in the organization. This can help to clarify more clearly what should be taken care of and what can be changed and adjusted. Furthermore, managers must be aware of what learning takes place in the formal arenas, what takes place in the formal arenas, and how they may or may not interact. Do they complement each other, or are they separate arenas? When it comes to formal arenas, a more structured approach can be practical, while a looser form can be helpful for the informal arenas and for the manager to take a more withdrawn role.
It's about creating space, utilizing space, and reflecting on the goodness of the space for learning. Creating this space is an essential leadership function, but employee involvement and active participation are crucial. Organizations will benefit from clarifying their basic assumptions about learning and working to define these. If you do this, you have a significant advantage over other organizations. The study also points out that although the focus is on organizations, work must also be done on the prerequisites for learning and interaction for the individual to be more aware of their own, others, and the community's learning. Norsk sammendrag
Betydningen av læring på ulike arenaer for organisasjoner
Hva kan en lære av så ulike organisasjoner som et fengsel, boreselskap, fotballag og luftforsvar? Organisasjonene er ulike i sitt oppdrag og utforming, men må alle forholde seg til omskiftelige tider samtidig som man tar vare på kjerneelementer. Dette kan være en krevende balanse.
Denne avhandlingen tar for seg balansen mellom struktur, samhandling og organisasjonslæring og ser på hvordan det foregår. Studien ser både på formelle læringsarenaer og uformelle læringsarenaer og hva det kan ha av betydning for en organisasjon. Når vi snakker om organisasjonslæring, hevdes det i studien at man har tatt for lite hensyn til hva slag type organisasjon det er, hvordan den er bygd opp og hvordan dette fremmer og hemmer læring.
Organisasjonene i studien viste ulike måter å lære og samhandle på. Samtidig er det er fellestrekk at man må være veldig bevisst på grunnantakelsen i organisasjonen. Dette kan bidra til å klargjøre tydeligere hva som skal taes vare på og hva som kan endres og justeres. Videre må ledere være bevisst på hvilken læring som finner sted på de formelle arenaene og hva som finner sted på de formelle arenaene, og ikke minst hvordan de virker eventuelt ikke virker inn på hverandre. Utfyller de hverandre eller er de separate arenaer. Når det gjelder formelle arenaer så kan en mer strukturert tilnærming være nyttig, mens en løsere form kan være nyttig for de uformelle arenaene og at leder inntar en mer tilbaketrukket rolle.
Det handler om å skape rom, utnytte rom og til å reflekter over godheten av rommene for læring. Det er en viktig lederfunksjon å skape dette rommet, men medvirkning og aktiv deltakelse fra medarbeidere er helt sentralt. Organisasjoner vil dra nytte av å klargjøre grunnantakelsene sine om læring og jobbe med å tydeliggjøre disse. Gjør man det har man et stort fortrinn kontra andre organisasjoner. Studien peker også på at selv om fokuset er på organisasjoner, må det også jobbes med forutsetninger for læring og samhandling for den enkelte for å være mere bevisst i forhold til egen, andres og felleskapet læring.
Description
Dr.Philos. degree at the Norwegian University of Science and Technology.
Has parts
Paper 1: Steiro, Trygve; Andersen, Bjørn; Olsvik, Linda Solveig; Johansen, Per. Balancing structure and learning in an open prison. International Journal of Management, Knowledge and Learning 2013 ;Volum 2.(1) s. 101-121. Published by International School for Social and Business Studies.Paper 2: Steiro, Trygve; Thevik, Astrid; Albrechtsen, Eirik. On Formal and Informal Factors: Enabling Learning for Safe Offshore Drilling Operations. International Journal of Management, Knowledge and Learning 2017 ;Volum 6.(2) s. 193-214. Published by International School for Social and Business Studies.
Paper 3: Ose, Grethe Osborg; Steiro, Trygve. An Analytical Framework for Resilience Exemplified with a Real-Time Operational Center. ASCE-ASME J of Risk & Uncertainty in Engineering SystemsPart B: Mechanical Engineering 2020 ;Volum 6.(1). This paper is not included due to copyright restrictions. Available at: https://doi.org/10.1115/1.4044786
Paper 4: Steiro, Trygve; Evjemo, Tor Erik. Learning Embedded in Structures: Facilitating Systems for Learning within Offshore Drilling Operations. International Journal of Management, Knowledge and Learning 2021 ;Volum 10. s. – Published by International School for Social and Business Studies. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Available at: http://dx.doi.org/10.53615/2232-5697.10.1-20
Paper 5: Steiro, Trygve; Saksvik, Per Øystein. Learning from Sports: Samhandling and Risk in Soccer.. I: Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk: A Step Ahead of the Unforeseen. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 978-82-02-53502-5. s. 413-428. Published by Cappelen Damm Akademisk. This work is licensed under a Creative Commons BY NC-ND.
Paper 6: Steiro, Trygve; Syvertsen, Carsten Martin; Saksvik, Per Øystein; Vennatrø, Ragnar Magnus. The Dynamics of Structure, Social Interaction and Flow - The Case of Rosenborg Ballklub. Team Performance Management 2022 ;Volum 28.(1/2) s. 95-108. This paper is not included due to copyright restrictions. Available at: http://dx.doi.org/10.1108/TPM-05-2021-0037
Paper 7: Steiro, Trygve; Torgersen, Glenn-Egil. Preparedness and multiagency collaboration—lessons learned from a case study in the norwegian armed forces. Sustainability 2020 ;Volum 12.(18) s. – Published by MDPI. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution CC BY. Available at: http://dx.doi.org/10.3390/su12187240
Paper 8: Steiro, Trygve; Moldjord, Christian; Fredriksen, Pål. Prerequisites and Limitations of Experiential Learning: Lessons from Fighter Aircraft Combat Operations. This paper is under review for publication and is therefore not included.