Bringing elements of suspense and surprise to enhance LEGO play experiences
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven er basert på en retning foreslått av LEGO, med tittelen "Built to Play". Den foreslåtte retningen fra LEGO lyder: "Oppfinn nye fysiske lekefunksjoner som gjør at barn leker lenger og på flere forskjellige måter med LEGO-modeller, systemer og klosser."
Forfatteren innleder avhandlingen med å belyse en påfallende mangel på på spenning og gjentatte overaskelser i dagens Lego lekeopplevelse. Denne observasjonen gir retning for resten av oppgaven, hvor målet er å implementere mer prominente elemter av spenning og engasjerende overraskelser i LEGO lekeopplevelsen.
For å få innsikt i hvordan man best kan skape spenning og engasjerende overraskelser, studeres virkemidler brukt i film og humor, og avhandlingen utforsker hvordan semantikk kan spille en rolle for å skape forventninger og med dette gi grobunn for engasjerende spenning og gledelige overaskelser. Konkurrerende leker analyseres med utgangspunkt i spenning og overraskelse, og tydeliggjør ytterligere grep som kan tas for å styrke disse faktorene. Innsiktsfasen resulterer i en veiledende kravspesifikasjon og som gir retning for videre idéutvikling.
Videospill fra sandbox-sjangeren brukes som inspirasjonskilde for elementer med fysisk funksjonalitet som kan tilføre leken verdi, samt rammer som kan gi leken formål. En rekke ideer og konsepter utforskes, og det jobbes aktivt med å lage testbare prototyper og mockups med mål om å teste funksjoner og dermed oppnå viktig innsikt.
Det endelige resultatet er konseptet LEGO inventors series. Konseptet baserer seg på spenningen knyttet til den iterative prosessen av å bygge kjøretøy og innretninger med ulike funksjoner, for deretter å teste det man har bygget. De nye LEGO-elementene skiller seg fra eksisterende LEGO-produkter i form av at deres funksjoner kan utløses på nye måter og i mange tilfeller gi uforutsigbare utfall. Dette skaper grobunn for eksperimentering og testing av barnets oppfinnelser, med en engasjerende grad av uforutsigbarhet og dybde i leken som skaleres med barnets evner. Elementene tilfører verdi hver for seg, og viser spennende muligheter for integrering i eksisterende Lego-sett, men skinner best når de kan kombineres med hverandre. Elementene er ”easy to start” samtidig som de muligjør kreative og mer komplekse løsninger. Produktene anvender semantiske grep som skaper forventninger, med mål om å styrke overraskelses- og spenningsfaktorer ytterligere. Produktene testes i en brukertest, og det viser seg at produktene i stor grad fungerer som tiltenkt, og tilfører leken en etterlengtet grad av usikkerhet.
Det konkluderes med med at LEGO kan dra nytte av å øke fokus på, og i større grad legge til rette for, lekeopplevelser preget av spenning og stadige overraskelser. Forfatteren foreslår at de nye elementene designet gjennom dette prosjektet gir et solid grunnlag som LEGO kan, og bør, bygge videre på. This assignment is based on a direction proposed by LEGO titled ”Built to Play.” The suggested direction from LEGO reads: ”Invent new physical play functions that make kids play longer and in more diverse ways with LEGO models, systems, and bricks.”
The author begins the thesis by highlighting a noticeable lack of excitement and repeated surprises in today’s LEGO play experience. This observation sets the direction for the rest of the assignment, with the goal of implementing more prominent elements of excitement and engaging surprises in the LEGO play experience.
To gain insight into how to efficiently create suspense and engaging surprises, techniques used in film and humor are examined, and it is explored how product semantics can play a role in creating expectations and thereby foster engaging suspense and joyful surprises. Competing toys are analyzed with a focus on suspense and surprise, further clarifying additional steps that can be taken to enhance these factors. The insight phase results in a guiding requirement specification that directs further ideation.
Video games from the sandbox genre are used as a source of inspiration for elements with physical functionality that can add value to the play, as well as frameworks that can provide purpose to the play. A range of ideas and concepts are explored, with a focus on actively creating testable prototypes and mockups with the aim of testing functions and thereby gaining important insights.
The final result is the concept LEGO Inventors Series. The concept cultivates the excitement associated with the iterative process of building vehicles and contraptions with various functions, and then testing what has been built. The new brick elements differ from existing LEGO products in that their functions can be triggered in new ways, often resulting in unpredictable outcomes. This fosters experimentation and testing of the child’s inventions, with an engaging degree of unpredictability and depth in play that scales with the child’s abilities. The elements add value individually, and show promising possibilities for integration into existing LEGO sets, but shine best when they can be combined with each other. The elements are ”easy to start,” while enabling creative and more complex solutions. The products use semantic techniques to create expectations, aiming to enhance factors of surprise and suspense further. The products are tested in a user test, and it is found that they largely work as intended, adding a much-desired degree of uncertainty to the play.
It is concluded that LEGO can benefit from increasing focus on, and better facilitating, play experiences characterized by suspense and continuous surprises. The author suggests that the new elements designed through this project provide a solid foundation that LEGO can, and should, build on further