• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Designing new play functions for LEGO - Simplifying complex movement mechanisms for younger children to enhance play experiences

Abey, Amal Koshy
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3153860
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for design [1234]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Samarbeidet med LEGO som del av masteroppgaven Industrial Design ved NTNU, for å designe og utvikle nye lekefunksjoner for barn. De interaktive lekefunksjonene som de yngre barna (6-9 år) liker og leker med krever ofte oppbygging av komplekse bevegelsesmekanismer for å lette lekeopplevelsene. Free Building tilbyr mer allsidighet og bruk av kreativ fantasi for å designe og bygge objekter etter brukerens valg. Å bygge fra instruksjonsmanualen begrenser brukerens kreative fantasiferdigheter og utarmer følelsen av å ha oppnådd en vellykket gjennomføring av bygget. Gratis å bygge komplekse mekanismer kan bare fullføres av voksne eller barn som trenger voksenhjelp til å fullføre komplekse bevegelsesmekanismer som tilbyr unike lekeopplevelser. Ofte mister yngre barn interessen når byggene er avanserte for deres ferdighetsnivåer, selv om de tilbyr unike forbedrede lekeopplevelser som yngre barn liker og har det gøy med.

Triangulering av primær- og sekundærforskningen viste viktigheten av gratis bygging og utdanningsfordelene det har for barns utvikling. Avanserte bygg setter noen ganger sikkerheten til de yngre barna i fare med alle de små intrikate delene. Omsorgspersonene krever sett som er helt trygge for barna deres og kan bygges uten full tilsyn av voksne. Lekeelementene kan være mer interaktive og oppslukende for å tilby forbedrede lekeopplevelser. Lekene til yngre barn bør være utfordrende nok til at de kan forbedre ferdighetsnivået og holde oppe interessenivået.

Prosjektet har utviklet seg over ulike stadier av designprosessen for å gi form til en løsning som løser problemet med å forenkle komplekse bevegelsesmekanismer. Resultatet av prosjektet er en funksjonell modul som sømløst integreres med LEGO-systemet som tilbyr allsidighet og oppmuntrer til fri bygging uten at det går på bekostning av brukerens sikkerhet. Modulen kan brukes til å bygge unike lekefunksjoner som ellers er komplekse bygg som krever hjelp fra voksne. Modulen gir verdi til LEGO og kan inkluderes i ulike bygg for å lette unike bevegelser. Prosjektet har foreslått en viss anvendelse av modulen i ulike bygg som kan implementeres med hell av LEGO. Modulene kan videreutvikles etter testfaser samtidig som brukermedvirkning beholdes som den sentrale delen av utviklingsprosessen.
 
Collaborated with LEGO as part of the Industrial Design Master Thesis at NTNU, to design and develop new play functions for children. The interactive play functions that the younger children (6-9 years) enjoy and play with often require the build of complex movement mechanisms to facilitate the play experiences. Free Building offers more versatility and usage of creative imagination to design and build objects of the users choice. Building from the instructions manual restricts the users creative imagination skills and depletes the feeling of accomplishment on successful completion of the build. Free building complex mechanisms can only be completed by adults or children require adult assistance in completing complex movement mechanisms that offer unique play experiences. Often younger children lose interest when the builds are advanced for their skill levels even though they offer unique enhanced play experiences that younger children enjoy and have fun with.

Triangulating the primary and secondary research showed the importance of free building and the education benefits it has on the development of children. Advanced builds sometimes put the safety of the younger children at risk with all the small intricate parts. The caregivers demand sets that are fully safe for their children and can be built without full adult supervision. The play elements could be more interactive and immersive to offer enhanced play experiences. The toys of younger children should be challenging enough for them to improve their skill levels and keep up the interest levels.

The project has evolved across various stages of the design process to give shape to a solution that solves the problem of simplifying complex movement mechanisms. The result of the project is a functional module that seamlessly integrates to the LEGO system that offers versatility and encourages free building without compromising the user's safety. The module can be used to build unique play features that are otherwise complex builds that require adult assistance. The module adds value to LEGO and can be included in various builds to facilitate unique movements. The project has proposed some application of the module in various builds that can be successfully implemented by LEGO. The modules can be further developed after testing phases while keeping user participation as the central part of the development process.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit