Lego Hands-on Adventures: Boosting interaction and creativity for young builders
Abstract
Denne oppgaven utforsker designprosessen for en ny LEGO skapning, med fokus på å fornye et eksisterende og populært tema. Prosjektet setter brukervennlighet foran og formidler samtidig LEGOs kjerneverdier: kreativitet, tilpasning, systemkompatibilitet og læringsverdi.
Etter en grundig analyse av LEGOs eksisterende sett med drager/creatures og brukerpreferanser, omfattet konseptutviklingsfasen følgende:
Markedsundersøkelser: Identifisere brukerbehov og utforske trender innenfor underholdningsbransjen, spesielt den økende sirkulasjonen av skapninger i dataanimasjon (CGI) og dukkeopererte rekvisitter.Dyreinspirasjon: Studere ulike dyr for bevegelse og utseende for å inspirere designet til skapningen (dinosaur/drage). Balanse mellom tilpasning og lek: Undersøke måter å legge til rette for både fribygging/tilpasning og interaktive lekeopplevelser.Disse undersøkelsene resulterte i et endelig designkonsept: Et brukerbygd skjelett til en skapning, konstruert av en helt ny type LEGO klosser. Dette konseptet tilbyr flere fordeler:
Brukerengasjement: Brukeren deltar aktivt i å gi liv til skapningen ved å bygge skjelettet.Tilpasning og lek: Moduldesignet muliggjør tilpasning gjennom en rekke fargerike skalldeler, noe som oppfordrer til kreativ utforskning og klassisk LEGO estetikk.Systemkompatibilitet: Bruken av eksisterende LEGO elementer sikrer sømløs integrering med LEGO System-plattformen.Prosjektet omfattet også prototypetesting og brukertesting for å finpusse konseptet. This thesis explores the design process of a new Lego creature, focusing on refining an existing and popular theme. The project prioritizes user experience and conveys the core principles of Lego building: creativity, customization, and system compatibility as well as education.
Following a critical analysis of Lego’s existing dragon/creature sets and user preferences, the concept development phase involved:
Market Research: Identifying the user needs and exploring trends in the entertainment industry, particularly the growing sophistication of creatures depicted in CGI and as puppet based props.Animal Inspiration: Studying various animals for movement and appearance to inspire the design of the dinosaur/dragon creature.Balancing Customization and Play: Investigating ways to facilitate both free building/customizability and interactive play experiences.These explorations concluded into a final design concept: a user-built creature skeleton constructed from a new of Lego piece and this concept offers several advantages:
User Engagement: The user actively participates in bringing the dinosaur to life by constructing its skeletal structure.Customization and Play: The modular design allows for customization through a variety of colorful shell pieces, encouraging creative exploration and classic Lego aesthetics.System Compatibility: The use of existing Lego elements ensures seamless integration with the Lego System.The project also involved prototyping and user testing to refine the concept and ensure a positive user experience.