Synthetic Graphite as Cathode for Rechargeable Aluminium - Carbon Batteries
Abstract
Økende energi produksjon fra fornybare energikilder, som vind og solkraft, vil øke et-terspørselen etter teknologier som kan stabilisere strømnettet. I dag er Li-ion batterierden mest brukte batteriteknologien for dette formålet. Det er finnes flere utfordringerknyttet til å bruke Li-ion batterier til stabilisering av strømnettet. Dette inkludere utfor-dringer knyttet til blant annet bruk av dyre materialer og resirkulerbarheten til litium. Etoppladbart batteri basert på bærekraftige materialer som aluminium og karbon kan være etlovende alternativ. Med en elektrolytt basert på AlCl3 og EMIm-Cl har slike batterier vistå ha høy krafttetthet og gode sykleegenskaper. I dette arbeidet ble kommersiell tilgjen-gelig syntetisk grafitt undersøkt som mulig katode for aluminium karbon batteriet. Densyntetiske grafitten vil be testet i to forskjellige elektrolytter. En av elektrolyttene vil best˚aav 1.3:1 AlCl3:EMIm-Cl. Den andre elektrolytten vil være en til nå lite utforsket organiskelektrolytt bestående av 1:3 AlCl3:AlLiH4 i THF.1:3 AlCl3:AlLiH4 i THF elektrolytten så ikke ut til å fungere for aluminium-karbon bat-teriet med syntetisk grafitt katode. Til tross for høye potensial (4 V vs Al3+/Al), villenesten ingen strøm (< 0.5 nA cm−2) gå igjennom cellen. 1.3:1 AlCl3:EMIm-Cl elek-trolytten fungerte bedre for aluminium-karbon batteriet. Det ble vist at katoder basert p˚asyntetisk grafitt kunne bli syklet på 100 mA g−1 i denne elektrolytten, gitt at batteriet varladet opp til 60 mAh g−1 (for å unngå sidereaksjoner). Rate tester ble gjort med syn-tetisk grafitt katoden i 1.3:1 AlCl3:EMIm-Cl elektrolytten. I disse forsøkene ble forskjel-lige grenseoppladningsspenninger, mengde ladning gitt under oppladning og forskjelligelade/utladnings strømmer testet. Det ble funnet at en grenseoppladningsspenning på 2.1Vresulterte i merkbar høyere CE enn en grenseoppladningsspenning på 2.2 V. Batteriet medan grenseoppladningsspenning på 2.1 V kunne sykle med en høy CE opp til minst 500mA g−1, mens batteriet med en grenseoppladningsspenning på 2.1 V hadde et merkbartfall i CE når det ble syklet over 200 mA g−1. Den spesifikke utladningskapasiteten varlavere når grenseoppladningsspenning var p˚a 2.1 V. The increasing energy production from renewable sources, like wind and solar power,will increase the demand for grid stabilisation technologies. Today, Li-ion batteries is themost used battery technology for this purpose. There are several challenges related tousing Li-ion batteries for grid stabilisation, including the use of expensive materials andthe recyclability of Li-ion batteries. A rechargeable battery based on sustainable materi-als like aluminium and carbon could be a promising alternative. This battery has shownto exhibit high power density and good cyclability with an electrolyte based on AlCl3and EMIm-Cl. In this work, a commercially available synthetic graphite will be inves-tigated as a potential cathode for the aluminium carbon battery. The synthetic graphitecathode will be tested with two different electrolytes. One of the electrolytes is the 1.3:1AlCl3:EMIm-Cl electrolyte. The other electrolyte is a novel organic electrolyte consistingof 1:3 AlCl3:AlLiH4 in THF.The 1:3 AlCl3:AlLiH4 in THF electrolyte appeared to not work for the aluminium-carbonbattery with the synthetic graphite cathode. This was observed from that almost nocurrent (< 0.5 nA cm−2) would pass through the cell, even at high potentials (4 V vsAl3+/Al). The 1.3:1 AlCl3:EMIm-Cl electrolyte worked better for the aluminium-carbonbattery. It was demonstrated that cathodes based on synthetic graphite could be cy-cled at 100 mA g−1 in this electrolyte, provided that the battery was only charged upto 60 mAh g−1 (to avoid side reactions). Rate tests were performed with the syntheticgraphite cathode in the 1.3:1 AlCl3:EMIm-Cl electrolyte. In these experiments, differentcut-off voltages, amounts of charge provided and charge/discharge rates were tested. Itwas revealed that a cut-off voltage of 2.1 V resulted in a significantly higher CE than acut-off voltage of 2.2 V. The battery with a cut-off voltage of 2.1 V was able to cycle witha high CE up to at least 500 mA g−1, while the batteries with a cut-off voltage of 2.2 Vhad a significant drop in CE when they were cycled above 200 mA g−1. The specificdischarge capacity was significantly lower when the cut-off voltage was at 2.1 V.