På hvilke måter kan positiv atferdsstøtte bidra til å redusere utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming?
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1332]
Abstract
Sammendrag
Problemstilling: På hvilke måter kan positiv atferdsstøtte bidra til å redusere utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming?
Bakgrunn: Mennesker med utviklingshemming har økt sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd. Som vernepleier er det viktig å forstå atferd som et kommunikasjonsmiddel, spesielt når man jobber med personer som har vansker med verbal kommunikasjon. Positiv atferdsstøtte er et rammeverk for å redusere utfordrende atferd som har vist å ha en viss effekt.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få økt kunnskap over på hvilke måter positv atferdsstøtte har reduserende effekt på utfordrende atferd.
Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium, som benytter seg av fagfellevurderte forskningsartikler og annen faglitteratur for å svare på problemstillingen.
Resultat: Utfordrende atferd reduseres ved bruk av positiv atferdsstøtte. God opplæring er et sentralt virkemiddel for at positiv atferdsstøtte implementeres. Positiv atferdsstøtte øker en funksjonell forståelse for atferd og bidrar derfor til å forbedre kommunikasjonen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. Det er motstridende resultater på hvorvidt positiv atferdsstøtte øker livskvalitet.
Konklusjon: Vernepleiere kan spille sentral rolle i å bidra til reduksjon av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming, særlig når de får grundig opplæring og kontinuerlig oppfølging. Resultatene peker på behovet for videre forskning og bedre måleverktøy for livskvalitet. Oppgaven understreker viktigheten av riktig implementering og en helhetlig tilnærming for å oppnå positive resultater.
Nøkkelord: Positiv atferdsstøtte (PAS), utfordrende atferd, utviklingshemming, vernepleiere, kommunikasjon, opplæring, livskvalitet og litteraturstudie
Antall ord: 7094 Summary
Research Question: In what ways can Positive Behavior Support (PBS) help reduce challenging behavior in individuals with developmental disabilities?
Background: Individuals with developmental disabilities are more vulnerable to developing challenging behavior. As a social educator (vernepleier), it is important to understand behavior as a means of communication, especially when working with individuals who have difficulties with verbal communication. Positive Behavior Support is a framework for reducing challenging behavior that has shown some effectiveness.
Purpose: The purpose of this paper is to gain increased knowledge about the ways in which Positive Behavior Support can effectively reduce challenging behavior.
Method: This paper is a literature review, using peer-reviewed research articles and other academic literature to answer the research question.
Results: Challenging behavior is reduced through the use of Positive Behavior Support. Proper training is a key factor for the successful implementation of Positive Behavior Support. Positive Behavior Support enhances a functional understanding of behavior and thereby improves communication between service providers and recipients. There are conflicting results regarding whether Positive Behavior Support improves quality of life.
Conclusion: Social educators (vernepleiere) can play a central role in reducing challenging behavior in individuals with developmental disabilities, especially when they receive good training and continuous follow-up. The results indicate a need for further research and better measurement tools for quality of life. The paper emphasizes the importance of proper implementation and a holistic approach to achieve positive outcomes.
Keywords: Positive Behavior Support (PBS), challenging behavior, developmental disabilities, social educators, communication, training, quality of life, and literature review.
Word Count: 7094