Det er egentlig ikke så mye intelligens som skal til
Abstract
Teknologiutviklingen går i en rasende fart fremover, hvor flere yrkesgrupper og sektorer blir antatt å måtte omstille seg for endringene som følger. Blant teknologiene som har fått mye oppmerksomhet er kunstig intelligens (AI), hvor flere virksomheter, i offentlig- og privatsektor allerede har begynt å se på muligheten for å introdusere dette hos seg. Blant de mange yrkene som allerede har tatt denne teknologien i bruk, er HR- og rekrutteringsansatte, hvor den blir brukt til å vurdere søkeres resymeer og gjennomføre intervjuer.
I denne masteroppgaven innen Studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS) har jeg gjennomført en brukerstudie med 7 informanter fra HR- og rekrutteringsfeltet. Her har jeg undersøkt deres holdninger og praksiser knyttet til AI-teknologien.
Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan bruker og forstår norske HR- og rekrutteringsansatte AI-teknologien som en del av deres rekrutteringspraksiser?»Med utgangspunkt i denne problemstillingen har oppgaven resultert i tre analysekapitler som ser på aspektene ved bruken av AI: (1) Brukerpraksiser i rekruttering; (2) Muligheter og utfordringer med AI; og (3) Kunnskapen som trengs. I disse kapitlene undersøker jeg hvordan AI ser ut i rekrutteringer, hvilke oppfatninger og hindre HR- og rekrutteringsansatte opplever med teknologien, og hvilke egenskaper og kompetanser teknologien vil kreve fremover.
Oppgavens teoretiske tilnærming baserer seg på Sørensens (2006) tre dimensjoner for domestisering av teknologi, som vil være utgangspunktet for oppgavens tre analysekapitler. I kombinasjon med denne teorien, benyttes også aktør-nettverksteorien av Latour (1991), og ikke-bruk av Wyatt (2003). Technology development is advancing rapidly, affecting various professions and sectors. Among the technologies that have garnered significant attention is artificial intelligence (AI). Many organizations, both in the public and private sectors, have already started exploring the possibility of integrating AI. One of the professions that has embraced this technology is HR and recruitment, where it is used to evaluate resumes and conduct interviews.
In this master’s thesis within the field of Science, Technology and Society (STS), I conducted a user study involving 7 informants from the HR and recruitment field. The study aimed to explore their attitudes and practices related to AI technology.
The research question for this thesis is: “How do Norwegian HR and Recruitment professionals Use and Understand AI Technology as Part of Their Recruitment Practices?” Based on this question, the thesis resulted in three analytical chapters examining different aspects of usage: (1) User Practices in Recruitment; (2) Opportunities and Challenges with AI; and (3) The required Knowledge. These chapters delve into how AI is applied in recruitment, the perceptions and obstacles faced by HR and recruitment professionals, and the competencies that technology will demand in the future.
The theoretical approach of the thesis is based on Sørensen’s (2006) three dimensions for the domestication of technology, which serves as the foundation for the three analytical chapters. Additionally, actor-network theory by Latour (1991) and non-use by Wyatt (2003).