• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tidlig innsats i matematikk - En kvalitativ studie av pedagogers erfaringer med intervensjoner i lys av individ- og systemperspektiv

Dahl, Carina.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:188161851:46813974.pdf (7.174Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3153133
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3991]
Abstract
Studien har undersøkt lærere og spesialpedagoger sine erfaringer knyttet til arbeid med tidlig innsats og intervensjoner i matematikk. Det er mange elever som i varierende grad og alvorlighet opplever å ha vansker med matematikk. Informantene er opptatt av å identifisere elevene det gjelder, for de vil ofte ha behov for en intervensjon for å kunne følge den ordinære undervisningen. I et individperspektiv er informantene opptatt av å avdekke elevenes utfordringer, for så i et systemperspektiv skape en bedre undervisning som inkluderer alle elever gjennom tilpasset opplæring.

Fade-out effekten er et fenomen som beskrives ved at intervensjonseffekt ofte avtar over tid. Undersøkelsen viser at informantene mener intervensjonseffekten i matematikk avhenger av tett samarbeid mellom læreren som gjennomføre ordinær matematikkundervisning og intervensjoner, slik at det bygges sammenheng mellom undervisningen som skjer på de ulike arenaene. De mener en tolærerordning med systematisk samarbeid som inkluderer alle aktørene i skolen, kan bidra til at kompetansen i organisasjonen kan komme alle elevene til nytte. Ved å kontinuerlig vektlegge evaluering av egen undervisning, kan kvaliteten sikres og opplæringen tilpasses elevenes behov og mangfoldet vi møter i skolen imøtekommes. Det skjer ved å utforme undervisning slik at den gir alle elever tilgang til matematikk. I Informantenes perspektiv er det en forutsetning for å lykkes med tidlig innsats og tilpasset opplæring samt realisere målsetningen om en inkluderende skole. Inkludering er både en verdi og et politisk satsningsområde for å ivareta hele barnet, det skal bidra til å forhindre frafall i skolen, samt motvirke segregering av sårbare grupper. Det forutsetter at elever må få mulighet til å delta meningsfylt i undervisningen slik at de blir motivert for videre læring. Det mener informantene er selve kjernen i en langsiktig bevare av intervensjonseffekten.
 
The study has examined teachers' and special education teachers' experiences related to work with early interventions in mathematics. Many students, find themselves in varying degrees and severity of difficulties with mathematics. The informants are concerned with identifying the pupils in question when they often will be in need of an intervention to be able to follow the ordinary classroom instructions. From an individual perspective, the informants are concerned with uncovering the students' challenges, to in a system perspective form a universal teaching approach that includes all students through customized instructions.

The fade-out effect is a phenomenon described by the fact that the intervention effect often decreases over time. The study shows that the informants believe that the effect of an intervention in mathematics depends on close cooperation between the teacher who carries out the mathematics classroom teaching and the teacher responsible for the interventions, so that a connection is built between the teaching that takes place in the various arenas. They believe that a co-teacher arrangement with systematic collaboration that includes all of the school's contributors, can help ensure that the expertise in the organization can benefit all students. By continuously prioritizing the evaluation of one's own teaching, the quality can be ensured, and the instructions can be adapted to the diversity and individual needs amongst the students. Implementation depends on teaching designing set to include and give all pupils access to mathematics. In the perspective of the informants, it is a prerequisite for success with early intervention and adapted education, and a necessity for realizing the goal of an inclusive school. Inclusion is both a value and a political focus area directed against taking the whole child wellbeing into consideration, to help prevent school dropouts, as well as counteract the segregation of vulnerable groups. This requires that pupils must be given the opportunity to participate meaningfully in the education so that they are motivated for further learning. The informants believe that this is the very core of a long-term preservation of the intervention effect.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit