Pasientsikkerhet i spesialisthelsetjenesten - En kvalitativ studie av sykepleieres arbeidshverdag i et akuttmottak
Abstract
Sykepleiere må håndtere ulike mennesker i ulike situasjoner, og være forberedt på å være uforberedt i sin arbeidshverdag. Deres arbeid handler om å ivareta pasientenes sikkerhet, ved å yte trygg og god behandling. Slik har temaet pasientsikkerhet fått økt oppmerksomhet i både internasjonal og nasjonal kontekst. I norsk spesialisthelsetjeneste har det siden 2012 vært et tydelig økt fokus på hvordan pasientsikkerheten skal ivaretas og forbedres i norske sykehus. Selv om formelle strukturer og prosedyrer er viktige for å sikre god kvalitet og likhet i behandling, handler mye av sykepleieres arbeidshverdag om å håndtere og tilpasse seg de ulike situasjonene som oppstår i avdelingen. Derfor er det et økende fokus på det å også lære av arbeidspraksis og det som går bra, for å forstå hvordan pasientsikkerheten ivaretas i det daglige arbeidet. Denne forståelsen er nødvendig for å kunne lære og forbedre seg, slik at pasientsikkerheten også forbedres.
Problemstilling oppgaven skal svare på er: «Hva kjennetegner sykepleiernes daglige arbeid, og hvilke egenskaper er viktige for å ivareta pasientsikkerheten i avdelingen?». Oppgaven undersøker arbeidshverdagen i et akuttmottak gjennom å intervjue sju sykepleiere. Formålet er å få innsikt i sykepleiernes arbeidspraksis, og hvordan de håndterer ulike situasjoner som en del av sitt daglige arbeid. Informantene forteller om en arbeidshverdag som er uforutsigbar, fordi det uvisst hvor mange pasienter som kommer, når de kommer, og hvilken helsehjelp de har behov for. Ved å fokusere på hvordan både formelle strukturer, men også uformelle egenskaper, påvirker normal arbeidspraksis, gir oppgaven et innblikk i hvordan sykepleiernes arbeidsutførelse påvirkes av flere organisatoriske egenskaper.
Masteroppgaven viser hvordan sykepleierne i akuttmottaket håndterer mange ulike pasienter og situasjoner i sin arbeidshverdag. For å kunne tilpasse seg og opprettholde akuttmottakets funksjoner, er det et nærvær av flere organisatoriske egenskaper som viser seg å være sentrale. Prosedyrer og formell organisering er viktig for arbeidsutførelsen, samtidig er tilpasning av de vel så viktig for å ivareta pasientsikkerheten. De uformelle egenskapene skapes og gjenskapes i arbeidshverdagen mellom de ansatte, hvor samarbeid og tilstedeværelsen av psykologisk trygghet er egenskaper som gir rom for kontinuerlig tilpasning og læring. Alle disse egenskapene er i samspill med hverandre viktig for hvordan akuttmottaket ivaretar pasientsikkerenhet i arbeidshverdagen. Nurses have to deal with different people in various situations and be prepared to be unprepared in their daily work. Their work is about ensuring patient safety by providing safe and good treatment. Consequently, patient safety has gained increased attention both internationally and nationally. In the Norwegian specialist health service, there has been a clear focus since 2012 on how to maintain and improve patient safety in Norwegian hospitals. While formal structures and procedures are essential for ensuring quality and consistency of treatment, much of nurses’ everyday work involves managing and adapting to the diverse situations that arise in their units. Therefore, there is a growing emphasis on learning from practical experience and identifying successful practices to understand how patient safety is upheld in day-to-day work. This understanding is crucial for continuous learning and improvement, ultimately enhancing patient safety.
The research question this assignment addresses is: “What characterizes nurses’ daily work, and which qualities are essential for maintaining patient safety in the department?”. The study investigates the work environment in an emergency department by interviewing seven nurses. The purpose is to gain insight into nurses’ work practices and how they handle various situations as part of their daily work. Informants describe their everyday work as unpredictable, as it remains unclear how many patients will arrive, when they will arrive, and what healthcare assistance they require. By examining how both formal structures and informal attributes impact normal work practices, the assignment provides an understanding of how nurses’ performance is influenced by multiple organizational factors.
The master thesis demonstrates how nurses in the emergency department handle a diverse range of patients and situations in their daily work. To adapt and maintain the functions of the emergency department, several key attributes come into play. While procedures and formal organization are crucial for work execution, adaptation is equally important for ensuring patient safety. Informal qualities emerge and evolve among staff during their workday, where collaboration and the presence of psychological safety foster continuous adaptation and learning. The interplay of all these attributes is essential for how the emergency department upholds patient safety as a part of their everyday work.