Erfaringer ved samspill over flere byggetrinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3152855Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I byggebransjen idag har det blitt populært å gjennomføre prosjekter med samspillsmodeller. Det er vanlig å benytte seg av to-stegsmodellen i Norge. Her involveres entreprenør i design/prosjekterings-fasen og videre blir byggefasen en totalentreprise. Det er ingen entydig definisjon på hvordan et samspillsprosjekt skal utføres. Graden av samspill kan derfor variere stort fra prosjekt til prosjekt. Denne masteroppgaven tar for seg et samspillsprosjekt som går over 3 byggetrinn og skal se på hvordan det er tilrettelagt for samspill, erfaringer rundt virkemidler og erfaringsoverføring mellom byggetrinn 1 og 2.
Det er i forbindelse med oppgaven utført litteraturstudie, dokumentstudier og et case-studie. Det er utført totalt 10 intervjuer i forbindelse med prosjekt og masteroppgave. Litteraturstudie har lagt grunnlag for å utarbeide teori-delen til oppgaven. Teorien trekker frem virkemidler som er vanlig å ta i bruk i et samspillsprosjekt. Intervju i case-studie har rettet seg mot hvilke virkemidler som er implementert og hva erfaringene rundt de har vært. I tillegg har intervjuer fokusert på erfaringsoverføring mellom byggetrinn 1 og 2.
Det er i case-studiet funnet fram til 5 sentrale virkemidler som har tilrettelagt for samspill: Tidlig involvering av entreprenør, to-stegsmodellen, funksjonsbeskrivelse, metodeorientert deltakerseleksjon og samlokalisering. Tidlig involvering av entreprenør kan forbedres ved å involvere entreprenør på et enda tidligere tidspunkt. Utvikling av team er et virkemiddel som er lagt lite vekt på i byggeprosjektet. Her kunne man skapt et enda bedre samhold, til tross for at samarbeidet på tvers av aktører er bra ved prosjektet.
Erfaringsoverføringen har gitt fordeler fra byggetrinn 1 til 2. Det fortelles fra både byggherre og totalentreprenør at 90 \% av prosjekteringsunderlaget ble gjenbrukt til byggetrinn 2. Det nye materialet for byggetrinn 2 omtales også som forbedret siden det er plukket opp feil i byggetrinn 1. Byggefasen omtales av flere parter som mer ryddig og effektiv ved byggetrinn 2. Erfaringsoverføringen konkluderes derfor med å ha gitt en stor fordel i byggetrinn 2. In the construction industry today, it has become popular to execute projects using collaborative models. The two-step model is commonly used in Norway. Here, the contractor is involved in the design/planning phase, and the construction phase is a turnkey contract. There is no clear definition of how a collaborative project should be executed. Therefore, the degree of collaboration can vary greatly from project to project. This master's thesis examines a collaborative project that spans three construction phases and will look at how collaboration is facilitated, the experiences with tools used, and the transfer of experiences between construction phases 1 and 2.
In connection with the thesis, a literature study, document studies, and a case study have been conducted. A total of 10 interviews were conducted for the project and the master's thesis. The literature study has laid the foundation for the theory section of the thesis. The theory highlights tools that are commonly used in a collaborative project. The interviews in the case study focused on which tools were implemented and what the experiences with them have been. Additionally, the interviews focused on the transfer of experiences between construction phases 1 and 2.
In the case study, five key tools were identified that facilitated collaboration: early involvement of the contractor, the two-step model, functional descriptions, method-oriented participant selection, and co-location. Early involvement of the contractor can be improved by involving the contractor at an even earlier stage. Team development is a tool that has been given little emphasis in the construction project. Here, a better team spirit could have been created, even though the cooperation across participants is good in the project.
The transfer of experiences has provided advantages from construction phase 1 to 2. Both the client and the turnkey contractor report that 90 \% of the design basis was reused for construction phase 2. The new material for phase 2 is also described as improved since errors identified in phase 1 were corrected. The construction phase is described by several parties as more orderly and efficient in phase 2. The transfer of experiences is therefore concluded to have provided an advantage in construction phase 2.