Balansegangen mellom prosedyrer og praksis. Sett fra mellomlederens perspektiv
Abstract
Formålet til denne oppgaven har vært å sette søkelys på den iboende spenneningen mellom å styre og utføre arbeid gjennom beskrivelser av arbeid, og til det å la erfaring, praksis og faglig skjønn styre arbeidsutførelsen. Oppgaven har særlig fokus på mellomlederens rolle mellom det strategiske og det operasjonelle i organisasjonen.
Gjennom en kvalitativ studie med fire deltakere fra havbruksnæringen som innehar rollen som driftsledere, så har vi sett nærmere på hvilke vurderinger de enkelte gjør og hvordan de styrer og utfører arbeidet med tanke på denne balansegangen mellom prosedyrer og praksis.
Teorien oppgaven benytter seg av for å drøfte funnene fra datamaterialet er mangfoldig og omhandler flere temaer. Gjennom å vise til organisasjonsteori gjennom et historisk perspektiv har vi vist til ulike måter å organisere på som påvirker mellomlederens rolle. Vi har sett på teorier for å kontrollere og beskrive arbeidet, mellomlederens rolle og hvordan beskrivelser av arbeid skiller seg fra arbeid slik det faktisk utføres. Studiets teori bygger også på hvordan personer benytter seg av den kompetansen de innehar, og hva som avgjør hvilke vurderinger dem gjør for å handle i en gitt situasjon. Dette knytter seg til praksis siden av formålet med oppgaven, og inneholder stikkord som faglig skjønn, vurderinger, kontekst og erfaring.
Funnene fra dette studiet viser hvordan retningslinjene, rammeverket og krav fra eksterne og interne aktører påvirker hvordan driftslederen utfører sin rolle som mellomleder. Dette virker styrende for arbeidsutførelsen, og legger vekt på hvordan arbeid skal utføres, og hvordan det skal kontrolleres. Samtidig viser funnene at konteksten arbeidet befinner seg i, og hvilken kompetanse og erfaring som deltakeren og de ansatte personen leder, er avgjørende for de vurderingene som blir gjort. Funnene viser hvordan deltakere beskriver handlinger og vurderinger som blir gjort, ikke alltid stemmer overens med hvordan arbeidet gjennom prosedyrer og retningslinjer er beskrevet. Gjennom beskrivelser fra deltakerne i studiet, forteller de hvordan de gjennomfører vurderingene gjennom å knytte dette til både retningslinjer, kunnskapen og erfaringen som de besitter individuelt, og som felleskap i organisasjonen. Slik opererer de i balansegangen mellom prosedyrer og praksis. The purpose of this thesis has been to highlight the inherent tension between managing and performing work through descriptions of tasks, and allowing experience, practice, and professional judgment to guide work execution. The focus is particularly on the role of middle managers who navigate between the strategic and operational levels within an organization.
Through a qualitative study involving four participants from the aquaculture industry who serve as operations managers, we examined the evaluations they make and how they manage and perform their tasks, balancing procedures and practice.
The theoretical framework used to discuss the findings from the data encompasses a wide range of topics. By referencing organizational theory from a historical perspective, we have illustrated different organizational methods that impact the role of middle managers. We examined theories related to controlling and describing work, the role of middle managers, and the differences between prescribed work and the actual execution of tasks. Additionally, the study's theory addresses how individuals use their expertise and what influences their decision-making in specific situations, connecting to the practical side of the thesis's aim, with keywords such as professional judgment, evaluations, context, and experience.
The findings from this study show how guidelines, frameworks, and requirements from external and internal stakeholders influence how operations managers perform their roles. These elements guide the execution of work, emphasizing how tasks should be performed and controlled. Simultaneously, the results indicate that the context of the work, along with the competence and experience of the participants and their subordinates, is crucial in their decision-making processes. The findings reveal that the actions and evaluations described by the participants do not always align with how work is outlined in procedures and guidelines. Through descriptions provided by the study participants, they demonstrate how they make evaluations by linking both to guidelines and to the knowledge and experience they possess individually and collectively within the organization. This is the way they operate in the balance between procedures and practice.