Den lange krigen (1991 - 2021) i lærebøker
Chapter
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41326]
Abstract
I dette kapittelet undersøkes folkerettslige begreper i fremstillingen av Golfkrigen 1990–91, Afghanistankrigen fra 2001, Irakkrigen 2003 og Libyakrigen 2011 i danske, norske og svenske lærebøker. Begrepet folkerett blir sjelden anvendt. Forståelsen av de folkerettslige sidene ved krigene blir stort sett skapt indirekte ved å bruke andre begreper. Begrepsbruken i lærebøkene må også bli forstått innenfor en nasjonalpolitisk kontekst der diskusjonen om deltagelse i krig utspant seg. Den lange krigen (1991 - 2021) i lærebøker This chapter examines international law concepts in the presentation of the Gulf War 1990–91, the war in Afghanistan from 2001, the Iraq war 2003 and the Libya war 2011 in Danish, Norwegian and Swedish textbooks. The term international law is rarely used. The understanding of the international law aspects of the wars is largely created indirectly, by using other terms. The use of concepts in textbooks’ must also be understood within the national political context in which the discussion about participation in war unfolded.