«Det er jo på en måte det 'å gjøre så godt man kan' som har preget det meste av skolegangen min»
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3833]
Abstract
Temaet for denne studien er sent diagnostisert dysleksi. Studien undersøker opplevelser hos personer som har gått hele grunnskolen med en dysleksidiagnose som ikke har vært oppdaget. Statistikk viser at blant personer som har fått påvist dysleksi, har 49 prosent fått diagnosen på ungdomsskolen eller senere (Solem, 2021, s. 12). Gjennom å undersøke hvordan det har opplevdes å gå på skolen med en uoppdaget dysleksidiagnose, er formålet med studien å få økt forståelse for elever med lese- og skrivevansker, samt en økt oppmerksomhet tilknyttet betydningen av tidlig identifisering og forebygging av vansker. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke opplevelser har sendiagnostiserte elever med dysleksi fra grunnskolen, og hvilken betydning har disse opplevelsene hatt for videre skolegang?
For å utforske og besvare problemstillingen, har det blitt benyttet en kvalitativ forskningsmetode i form av semistrukturerte intervju. Intervjuene ble gjennomført med fire personer som alle studerer den dag i dag. I intervjuene var målet å få frem informantenes opplevelser, refleksjoner og erfaringer tilknyttet studiens tematikk. Etter en grundig temaanalyse, ble funnene presentert gjennom tre forskjellige temaer som representerer ulike sider av informantenes opplevelser: «Når skolen blir vanskelig», «Å være en elev med vansker» og «Opplevelsen av å få det til». Disse funnene ligger til grunn for den videre drøftingen.
Studiens funn viser at informantene har hatt tydelige vansker gjennom grunnskolen som de opplever at skolen ikke har tatt på alvor. Det fortelles om mangelfulle tilpasninger, og en skolegang preget av lite mestring. Til tross for motgang, mangel på mestringserfaringer, og situasjoner som kan ha virket truende mot selvverdet, har informantene stort sett kommet seg styrket ut av motgangen. Ved å legge inn innsats selv, ikke gi opp å prøve, og ikke miste troen på seg selv, har informantene opparbeidet seg en motstandsdyktighet som ser ut til å ha vært av stor betydning både i grunnskolen og i videre skolegang. I denne sammenhengen har informantenes positive opplevelser med mestring og deres positive oppfatninger av seg selv vært betydningsfulle og fungert som viktige beskyttelsesfaktorer. Studien understreker viktigheten av god kunnskap tilknyttet lese- og skrivevansker. Dette kan bidra til økt forståelse og mindre usikkerhet blant lærere i møte med elever og deres vansker. I tillegg understreker studien betydningen av å fokusere på elevenes styrker fremfor deres svakheter, og hvordan dette kan virke positivt både i den faglige og den generelle utviklingen av eleven. The theme of this study is late diagnosed dyslexia. The study examines the experiences of individuals who went through their entire primary education with an undiagnosed dyslexia diagnosis. Statistics show that among people diagnosed with dyslexia, 49 percent were diagnosed in middle school or later (Solem, 2021, p. 12). By examining what it was like to attend school with an undiagnosed dyslexia diagnosis, the purpose of study to gain an increased understanding of students with reading and writing difficulties, as well as to raise awareness of the importance of early identification and prevention of difficulties. The study is based on the following research question: What are the experiences of late-diagnosed students with dyslexia from primary school, and what significance have these experiences had for further education?
To explore and answer the research question, a qualitative research method was used in the form of semi-structured interviews. The interviews were conducted with four individuals who are all currently studying. In the interviews, the aim was to bring out the informants' experiences, reflections, and insights related to the study's theme. After a thorough thematic analysis, the findings were presented through three different themes that represent various aspects of the informants' experiences: "When school becomes difficult," "Being a student with difficulties," and "The experience of succeeding." These findings form the basis for the further discussion.
The study's findings show that the informants experienced significant challenges throughout primary school, which they feel were not taken seriously by the school. They reported lack of accommodations and a school experience marked by a lack of success. Despite facing adversity, lack of mastery experiences, and situations that could have threatened their self-esteem, the informants have generally come strengthened out of this adversity. By putting in personal effort, not giving up, and maintaining belief in themselves, the informants have developed resilience that seems to have been of great significance both in primary school and in their further education. In this context, the informants' positive experiences with success and their positive perceptions of themselves have been significant and have served as important protective factors. The study emphasizes the importance of good knowledge related to reading and writing difficulties. This can contribute to increased understanding and less uncertainty among teachers in meeting students and their challenges. Additionally, the study highlights the importance of focusing on students' strengths rather than their weaknesses, and how this can positively impact both their academic and general development.