Prosjektøkonomens rolle på EU-prosjekter ved norske universiteter
Abstract
SammendragI de siste årene har det vært økt fokus på å innhente midler gjennom ekstern finansiering blant universitetene i Norge. En av satsingene som universitetene nå velger å fokusere på, og som de blir oppfordret til av Kunnskapsdepartementet, er finansiering fra EU-Commissionen gjennom finansieringsprogrammene som FP7, H2020 og Horizon Europe. Umiddelbart kommer tildelte EU-midler med økonomiske betingelser i form av regelverk knyttet til de ulike finansieringsprogrammene, noe som har medført økt fokus rundt økonomistyring og hvordan prosjektene skal håndteres av universitetene.På økonomisiden av et EU-prosjekt, arbeider en prosjektøkonom gjennom hele prosjektets levetid, fra søknadsfasen til avslutning. Denne masteroppgaven hadde som hensikt å utforske denne rollen i lyset av controller litteraturen. I litteraturen hevdes det at controller rollen er i endring, hvor den beveger seg fra den mer tradisjonelle controller rollen, bean counter, til en mer moderne controller rolle som forretningspartner. Med dette som utgangspunkt, har denne masteroppgaven hatt som mål å bidra med kunnskap om prosjektøkonomene som arbeider med EU-prosjekter ved norske universiteter, og å undersøke hvorvidt deres rolle er i samsvar med utviklingen av controller rollen slik den beskrives i litteraturen. På bakgrunn av dette, forsøker jeg å svare på følgende problemstilling:
Hvilken rolle tar prosjektøkonomer på EU-prosjekter, ved norske universiteter?
For å svare på denne problemstillingen, har det blitt gjennomført en spørreundersøkelse. Spørreunderskjemaet var utarbeidet i lyset av litteraturen om den tradisjonelle og den moderne controller rollen, hvor spørreundersøkelsen, ble distribuert til alle universiteter i Norge, noe som resulterte i at 48 respondenter deltok. Funnene i denne undersøkelsen tyder på at prosjektøkonomene som arbeider med EU-prosjekter ved norske universiteter har en sentral rolle med et bredt spekter av arbeidsoppgaver. Som et resultat påtar prosjektøkonomene seg ofte en rekke ulike controller roller, som de ser ut til å sjonglere mellom i løpet av arbeidsdagen. Samtidig har de forutsetninger for å være en betydelig bidragsyter til ambisjonen som Kunnskapsdepartementet satte i 2021 om å øke den norske deltakelsen i finansieringsprogrammet Horizon Europe. SummaryIn recent years, there has been an increased focus on obtaining funds through external financing among universities in Norway. One of the key areas that universities are now choosing to focus on, and which they are encouraged to do by the Norwegian Ministry of Education and Research, is securing funding from the EU Commission through funding programs such as FP7, H2020, and Horizon Europe. EU grants come with specific financial conditions in the form of regulations associated with the various funding programs. This has led to an increased focus on financial management and how universities should handle these projects.On the financial side of an EU project, a project economist works throughout the entire project lifecycle, from the application phase to its completion. This master's thesis aimed to explore this role in the context of controller literature. The literature claims that the controller role is evolving, shifting from the more traditional controller role, the bean counter, to a more modern controller role as a business partner. Using this framework, this master's thesis sought to contribute knowledge about the project economists working on EU projects at Norwegian universities and to investigate whether their role aligns with the development of the controller role as described in the literature. Based on this, I attempt to answer the following research question:
What role do project economists take on in EU projects at Norwegian universities?
To answer this research question, a survey was conducted. The questionnaire was developed in light of the literature on the traditional and modern controller roles and was distributed to all universities in Norway, resulting in 48 respondents participating.The findings from this survey suggest that project economists working on EU projects at Norwegian universities play a central role, handling a wide variety of tasks. As a result, project economists often take on a variety of different controller roles, which they appear to juggle between in their daily work. At the same time, they have the potential to be significant contributors to the ambition set by the Norwegian Ministry of Education and Research in 2021 to increase Norwegian participation in the Horizon Europe funding program.