Hvilken verdi opplever eiere i små aksjeselskap som velger å bli frivillig revidert?
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien er å få økt innsikt og forståelse for hvilken verdi små norske aksjeselskap opplever ved å velge frivillig revisjon. De fleste aksjeselskap fravelger revisjon dersom de har mulighet og kun et fåtall velger å bli revidert. Det er derfor interessant å undersøke hvorfor disse selskapene går i motsatt retning av flertallet. Denne oppgaven forsøker dermed å besvare følgende problemstilling:
Hvilken verdi opplever eiere i små aksjeselskap som velger å bli frivillig revidert?
Studiens teoretiske rammeverk består av prinsipal-agent teori, signaliserings teori, tidligere forskning knyttet til kundeforhold og annen relevant litteratur knyttet til revisjon.
For å besvare problemstillingen er kvalitativ metode anvendt. Det er gjennomført ti dybdeintervju av eiere som deltar i beslutningsprosessen knyttet til valg av revisjon. Dybdeintervju er valgt for å få en dypere forståelse av den opplevde verdien. Gjennom en tematisk analyse har vi funnet tre overordnede temaer som viser seg å spille en viktig rolle for opplevd verdi; trygghet, tilgang til nye muligheter og kundeforholdet.
Vi finner at revisor bidrar med trygghet hos informantene gjennom sin kunnskap og ekspertise, og er en kvalitetssikring av den finansielle rapporteringen. Samtidig opplever informantene at revisor bidrar til å skape tillit til investorer og kunder ved at reviderte regnskap signaliserer seriøsitet. Dette kan bidra til nye muligheter for selskapene. Vi finner at for en del av informantene forsterkes opplevd verdi gjennom et godt samarbeid og forhold til revisor. The purpose of this study is to gain increased insight and understanding of the value that small Norwegian limited liability companies experience by choosing voluntary audit. Most limited liability companies opt-out of audit if they have the opportunity, and only a few choose to be audited. It is interesting to investigate why these companies go in the opposite direction of the majority. Our research aims to address the following question:
What perceived value do owners in small limited liability companies experience when being voluntary audited?
The study's theoretical framework consists of principal-agency theory, signaling theory, previous research related to customer relations and other relevant literature related to auditing.
In order to answer the question, a qualitative method has been used. Ten in-depth interviews have been conducted with owners who participate in the decision-making process related to the choice of audit. In-depth interviews have been chosen to gain increased insight and knowledge about the perceived value. Through a thematic analysis, we identified three factors that prove to play an important role for perceived value: reassurance, access to new opportunities and the customer relationship.
We find that the auditor provides value by contributing reassurance to the informants through the auditors knowledge and expertise and is seen as an assurance of the financial reporting quality. At the same time, the informants feel that the auditor helps to create trust to investors and customers by the fact that audited accounts signal trustworthiness. This in turn can contribute to new opportunities for the companies. We also find that for some of the informants, the perceived value is strengthened through cooperation and a good relationship with the auditor.