En studie i bruken av den vestlige musikkanon i høyere utøvende klassisk musikkutdanning i Norge
Abstract
Denne avhandlingen handler om hvilken rolle den vestlige musikkanon spiller i utdanningen av utøvende klassisk musikere i Norge i dag. Forskningsspørsmål jeg har stilt er blant annet «hvilket repertoar spilles i samspill?» og «Hvilken effekt vil det ha å utvide eller endre repertoaret, og bevege seg bort fra kanon?». Begge disse spørsmålene er kartleggende spørsmål, som skal svare på hvilket repertoar som brukes, og hva resultatet av å endre dagens repertoar kan være. Videre har jeg knyttet dette opp mot mangfold, likestilling og inkludering, og stilt spørsmål ved om dette bør være parameter som er tellende når en velger pensum, i dette tilfelle repertoar. Det siste forskningsspørsmålet jeg stiller er «Hvilke tanker har ansatte og studenter om avkolonisering, og viktigheten av at pensum gjenspeiler mangfold, likestilling og inkludering?». Dette anså jeg som viktig å inkludere, for å finne ut om politiske saker er noe som står i fokus hos de ulike utdanningsinstitusjonene, da det etter egen erfaring, ikke ble særlig vektlagt. Gjennom litteraturstudier, fem intervjuer med ansatte og en spørreundersøkelse for studenter ved utøvende klassisk musikk, har målet med disse forskningsspørsmålene vært å «ta tempen» på utøvende klassisk musikkutdanning i Norge i dag. Dette for å finne ut hva som rører seg med tanke på at et studie basert på kanoniserte verker, på mange måter bryter med den moderne samfunnsutviklingen som skjer utenfor det klassiske musikkfeltet. Likevel, var det aldri et mål å rette en pekefinger mot noen, men heller lete etter prosesser eller arbeid som ble utført, som jobbet for et mer likestilt, inkluderende og mangfoldig læringsmiljø. Videre håpet jeg å dele dette i avhandlingen, slik at en kan hente inspirasjon fra hverandres arbeid, og det klassiske musikkfeltet kan fortsette å utvikle seg i tak med resten av samfunnet. This thesis concerns the role or position the western musical canon has in the education of classical performer music students in Norway as of today. The research questions I have asked include “what repertoire do the students play in orchestras and wind bands?” and “What effect will it have to expand or change the repertoire and move away from the wester musical canon?” Both questions are design to answer what repertoire is used as of today, and what the result of changing the current repertoire might be. Furthermore, I have linked this to questions about diversity, equality and inclusion, and questioned whether these should be parameters that count when choosing a curriculum, in this case repertoire. The final research question I want to highlight is “what thoughts do staff and students have about decolonization and the importance of the curriculum reflecting diversity, equality and inclusion?”. I felt it was important to include this in order to discover whether political issues are considered important at the various educational institutions, as in my experience it was not particularly emphasized.Through literature studies, five interviews with staff at several different universities, and a questioner for students who study classical music performance, the aim of these research questions has been to "take the temperature" of classical music performance education in Norway today. This is to find out what is happening, given that a study based on canonized works, in many ways breaks with the modern social development taking place outside the field of classical music. Nevertheless, it was never a goal to point a finger at anyone, but rather to look for processes or work being done that worked towards a more equal, inclusive and diverse learning environment. Furthermore, I hoped to share this in the thesis so that one can draw inspiration from each other's work, so that the field of classical music can continue to develop in line with the rest of society.