Knowledge-informed Analysis for the Barrier Effect Evaluation in European Cycling Network.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3151985Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen undersøker hvordan stor transportinfrastruktur påvirker sykkelperspektivet, med særlig fokus på barriereeffekten i sykkelveinettet i Europa. Tidligere studier har primært tatt for seg barriereeffekten for fotgjengere på distriktsnivå, men denne forskningen utvider analysen til å omfatte syklister og dekker et bredere geografisk område ved å foreslå en skalerbar metode. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med European Cyclists' Federation (ECF), og har som mål å evaluere virkningen av barrierer og kartlegge berørte områder i hele Europa.
Når det gjelder transport, identifiserte forskningen vannveier, jernbaner og motorveier som potensielle barrierer. Ved hjelp av den åpne databasen OpenStreetMap er det utviklet en datadrevet metodikk i to trinn for å vurdere disse barrierene.
Først ble det gjort en geografisk segmentering av europeiske land, basert på Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS)-grensene, som muliggjorde en detaljert lokal studie med en 2D-distribusjonsanalyse som målte omveien etter å ha vurdert tilstedeværelsen av barrierer og kartlagt samspillet mellom barrierer og sykkelveinettet. Deretter ble indikatorene fra denne analysen brukt til å lage et graderingssystem som gir sammenlignbare beregninger på tvers av regioner, kalibrert med ECF-ekspertisen.
Resultatene viser at transportinfrastrukturen utgjør betydelige barrierer, noe som gir innsikt for beslutningstakere, organisasjoner og interessenter som er involvert i transportprosjekter. Verktøyet kan brukes som en rettesnor for investeringsbeslutninger, styrke lobbyvirksomhet og støtte rapportskriving ved å vurdere lokale barriereeffekter og synliggjøre trender på tvers av Europa. Prosjektet har som mål å ha en betydelig sosial innvirkning og bidra til overgangen til bærekraftig transport. This thesis investigates the impact of major transport infrastructure on cycling perspectives, specifically focusing on the barrier effect involved in the cycle network in Europe. Previous studies primarily addressed the barrier effect for pedestrians at a district scale, but this research extends the analysis to cyclists and covers a broader geographic scope, by proposing a scalable method. Conducted in collaboration with the European Cyclists’ Federation (ECF), this project aims to evaluate the impact of barriers and inventory impacted areas across Europe.
Regarding the transport features, the research identified waterways, railways, and motorways as potential barriers. Using the crowd-sourced database OpenStreetMap, a two-step data-driven methodology has been developed to assess these barriers.
First, a geographical segmentation of European countries, based on the Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS) borders, facilitated a detailed local study, with a 2-D distribution analysis measuring the detour after assessing the barrier presence and inventorying interactions between barriers and the cycle networks. Then, indicators derived from this analysis were used to create a grading system, providing comparable metrics across regions calibrating with the ECF expertise.
The results highlighted significant barriers posed by transport infrastructure, offering insights for policymakers, associations, and stakeholders involved in transportation projects. This tool can guide investment decisions, enhance lobbying efforts, and support report writing by assessing local area barrier effects and highlighting trends across Europe. This project aims to have a significant social impact and contribute to the transformation towards sustainable transportation.