Effekten av inkluderende religiøse og sekulære grensedragninger på andregenerasjons-muslimers oppfatninger om sine arbeidsutsikter
Abstract
Temaet i denne oppgaven omhandler andregenerasjons-muslimers subjektive oppfatning av deres arbeidsutsikter sammenlignet med ikke-muslimske andregenerasjons-innvandrere i tre vest-europeiske land og hvorvidt de oppfatter diskriminering på arbeidsmarkedet i Frankrike, Østerrike og Tyskland. Min metodiske tilnærming for å besvare forskningsspørsmålet var en kvantitativ komparativ studie av andregenerasjons-muslimenes i disse landene. Datamaterialet brukt i analysen er hentet fra European Social Survey Round 9 fra 2018 og jeg anvendte en lineær regresjonsanalyse for å avdekke om disse andregenerasjons-muslimene hadde en oppfattelse mindre like muligheter på arbeidsmarkedet. Ved å inkludere et interaksjonsledd i regresjonsmodellene for hvert land, ble det mulig avdekke eventuelle negative samspillseffekter mellom å være andregenerasjons-innvandrer og muslim når det gjaldt deres oppfattede arbeidsutsikter. Hovedfokuset mitt er på andregenerasjons-muslimene sammenlignet med de ikke-muslimske andregenerasjons-innvandrerne. Men for kontekst og sammenligning vil jeg nevne førstegenerasjons-muslimer også. I Østerrike og Tyskland fant jeg ut at sammenlignet med ikke-muslimske andregenerasjons-innvandrere, oppfattet ikke andregenerasjons-muslimer mindre like muligheter på arbeidsmarkedet. Derimot i Frankrike hadde andregenerasjons-muslimene en oppfattelse av mindre like muligheter sammenlignet med ikke-muslimske andregenerasjons-innvandrere.
Disse tre landene er stort sett like med tanke på verdigrunnlag og likevel har de produsert ulike utfall når det gjelder andregenerasjons-muslimers subjektive oppfatninger om deres arbeidsutsikter. Ettersom disse landene er ganske like, tyder funnene i analysen at det er trolig i de små forskjellene mellom landene som produserer de ulike utfallene. Jeg anvender i denne oppgaven Blumers gruppeposisjonsteori for å forstå hvordan den historiske relasjonen mellom majoritetsgruppen og den muslimske minoritetsgruppen har bidratt til andregenerasjons-muslimers ulike oppfatninger i hvert land. Jeg bruker også teorien om symbolske grenser, særlig inkluderende religiøse og sekulære grensedragninger for å forstå hvordan de på hver sin måte enten bidrar til eller vanskeliggjør integrasjonen av andregenerasjons-muslimene i disse landene. I tillegg tar jeg opp med hjelp av diskrimineringsteori hva slags strategier andregenerasjons-muslimene kan ha brukt mot fordommer og diskriminering som også kan ha påvirket resultatene deres i denne analysen. Utenom resultatene for andregenerasjons-muslimer fant jeg også andre relevante funn. Jeg fant kjønnsforskjeller i de største landene i hvordan menn og kvinner oppfatter sine muligheter på arbeidsmarkedet, nemlig Frankrike og Tyskland. Mens i Østerrike ble det ikke funnet noen kjønnsforskjeller. The objective of this paper has been to investigate how second-generation Muslims perceive their job opportunities compared to non-Muslim second-generation immigrants in three west-European nations and whether they have perception of being discriminated against in labour market in France, Germany and Austria. The method of answering this papers research question was quantitative comparative analysis of the second-generation Muslims in these nations. The source of the data materiel used in this analysis is from the European Social Survey Round 9 from 2018. I also use an linear regression model to uncover to which degree these second-generation Muslims experience perceive discrimination in the labour market. By including a interaction term it became possible to uncover either postive or negative interaction between being Muslim and a second-generation immigrant with regards to their perceived job prospects. My main focus is on the second-generation muslims compared to the non-muslim second-generation immigrants. But I will be mentioning first-generation muslims for context and comparison. In Austria and Germany, second-generation Muslims did not have a perception of less equal job opportunities in the labour market when compared to non-Muslim second-generation immigrants. In France on the other hand, second-generation Muslims did have a perception of less equal opportunities in the labour market when compared to non-Muslim second-generation immigrants.
These three nations are value wise similar and yet they produce different results when it comes to how their second-generational Muslim population perceive their prospects in the labour market. Since these nations are similar, the results of this paper suggests that the reason for the differences in how second-generations Muslims perceive their prospects, lies in the small differences between the nations. I use Blumers theory on group-positions to understand the results through how the historical relationship between the dominant group and the Muslim minority group has contributed to the different results in each nation. I also use the theory on symbolic boundaries, more specifically including religious and secular boundaries to understand whether the boundaries either facilitates or makes difficult the integration of Muslims in these nations. I also use discrimination theory to see which strategies these Muslims use against prejudice and discrimination that might have had an impact on their results in paper. Apart from the results regarding the second-generational Muslims, I uncovered some other relevant findings. I found gender differences in how men and women perceive their employment prospects in France and Germany. In Austria there was no gender differences.