Rollespill og fantasi på mellomtrinnet
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3968]
Abstract
SammendragI denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan læreren kan bruke rollespillet Dungeons and Dragons (D&D) som en aktivitet for å arbeide med kompetansemål i norsk, og i hvilken grad rollespillet kan motivere for en lekpreget læring blant eldre elever. Videre ønsket jeg å forske på hva det vil kreve av norsklæreren for å spille D&D med elevene og i hvilken grad læreren kan legge til rette for lek med eldre elever. Følgene problemstilling blir dermed utforsket og forsøkt svart på i studien: Hvilke norskdidaktiske muligheter er det ved Dungeons and Dragons, og hvordan kan læreren legge til rette for lek blant eldre elever gjennom denne typen rollespill? Jeg hadde et ønske om å undersøke en aktivitet tiltenkt for eldre elever, fordi det er et stort fokus på lek i småtrinnet, men ikke på mellomtrinnet. Studien er basert på en design-basert forskningsmetode, der jeg har utviklet et undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget ble utprøvd på en gruppe lærere og lærerstudenter. Opplegget baserte seg på fire spilløkter, der deltakerne deltok som spillere i en D&D-historie. Deltakerne deltok i to gruppeintervju omhandlede undervisningsopplegget og refleksjoner rundt D&D i skolen og i norskfaget. Intervjuene ble tatt opp ved lydopptak, for så å bli transkribert og analysert. Deltakerne og forskeren skrev i tillegg feltnotater under spilløktene omhandlede faglige refleksjoner de gjorde seg underveis i spilløktene. Feltnotatene ble også analysert. Funnene fra denne studien viser at det kan være et stort læringspotensial ved å bruke D&D i norskfaget, gitt at læreren har nødvendig kompetanse for å gjennomføre spilløkter med elevene. Deltakerne viste til kompetansemål i norsk og mål fra den Overordnede Delen i Kunnskapsløftet 2020 som elevene kan arbeide med ved å spille D&D. Muntlighet, kommunikasjon, samarbeid, skriving og sosiale ferdigheter ble trukket frem som ferdigheter elevene kan utvikle gjennom spillet. Videre viser funnene fra denne studien at D&D kan være en aktivitet som lar de eldre elevene leke i skolen, og som igjen kan gi motivasjon for læring. Hvordan man lever seg inn i historien og spillet kan gi et ønske om å fortsette å spille. Funnene fra denne studien viser derimot at det krever en del ny kompetanse av læreren og elevene, som kan gjøre særlig oppstartsfasen krevende. Som en løsning til denne implikasjonen utviklet jeg en ressurspakke tiltenkt lærere, med formålet med å hjelpe læreren å starte opp D&D i klassen. Den inneholder flere ressurser, blant annet om hvordan man kan arbeide med D&D i norskfaget. AbstractIn this master's thesis, I explore how teachers can use the role-playing game Dungeons and Dragons (D&D) as an activity to work on competency goals in Norwegian, and to what extent the role-playing game can motivate playful learning among older students. Furthermore, I wanted to research what it would require of the Norwegian teacher to play D&D with the students and to what extent the teacher can facilitate play with older students. The following research questions are thus explored and attempted to be answered in the study: What are the Norwegian didactic possibilities of Dungeons and Dragons, and how can the teacher facilitate play among older students through this type of roleplay? I had a desire to investigate an activity intended for older students because there is a great focus on play in the lower grades but not in the intermediate grades.The study is based on a design-based research method, where I developed a teaching plan. The teaching plan was tested on a group of teachers and teacher students. The plan was based on four gaming sessions, where participants participated as players in a D&D story. The participants took part in two group interviews regarding the teaching plan and reflections on D&D in schools and in the Norwegian subject. The interviews were recorded by audio recording, then transcribed and analyzed. The researcher and the participants also wrote field notes during the gaming sessions regarding academic reflections made during the sessions. The field notes were also analyzed.The findings from this study show that there may be a great learning potential in using D&D in the Norwegian subject, provided that the teacher has the necessary competence to conduct gaming sessions with the students. Participants referred to competency goals in Norwegian and goals from the Overarching Part of the Knowledge Reform of 2020 that students can work with by playing D&D. Orality, communication, collaboration, writing, and social skills were highlighted as skills that students can develop through the game. Furthermore, the findings from this study show that D&D can be an activity that allows older students to play in school, which in turn can provide motivation for learning. How students immerse themselves in the story and the game can create a desire to continue playing. However, the findings from this study show that it requires some new competence from both the teacher and the students, which can make the initial phase particularly challenging. As a solution to this implication, I developed a resource package intended for teachers, with the purpose of helping the teacher start with D&D in the classroom. It contains several resources, including how to work with D&D in the Norwegian subject.