Vestfjarðagöng - Alternativer for oppgradering av Breiðadalsleggur
Abstract
Vestfjarðagöng ble åpnet for trafikk i 1996 og regionen har oppnådd ønsket vekst og utvikling. Vegtunnelen har en uheldig løsning for trafikkavvikling og er ikke dimensjonert for videre utvikling. Breiðadalsleggur er en av tre tunnelarmer i vegtunnelen Vestfjarðagöng som er lokalisert på halvøyen Vestfirðir nord-vest på Island. Tunnelen er Islands lengste vegtunnel på totalt 9,1 km, hvorav armen Breiðadalsleggur er 4,1 km.
Hensikten med masteroppgaven er å vurdere alternativer for oppgradering av Breiðadalsleggur for å håndtere økt trafikkmengde, basert på byggetid, kostnader og tunnelsikkerhet. Oppgaven ser også på hvordan oppgraderingen kan utføres med reduserte klimagassutslipp, for å redusere miljøpåvirkningen og fremme bærekraftige løsninger.
Trafikken i hele Vestfjarðagöng må ivaretas, både i og etter anleggsperioden for oppgraderingen. Vegtunnelen kan ikke stenges over lengre perioder og må være åpen for trafikk flere ganger i døgnet for å ivareta behovene.
Det er vurdert tre alternativer for oppgradering av vegtunnelen Breiðadalsleggur:
Alternativ 1 - Utvidelse av eksisterende vegtunnel til to kjørefeltAlternativ 2 - Ny vegtunnel med et kjørefelt, eksisterende vegtunnel gjenbrukes for ett kjørefeltAlternativ 3 - Ny vegtunnel med to kjørefelt, eksisterende vegtunnel gjenbrukes for rømningstunnel
Beregnet byggetid og kostnadsestimering for sammenligning av alternativene er:
Alternativ 1 - 30 måneder og 906 MNOKAlternativ 2 - 29 måneder og 637 MNOKAlternativ 3 - 26 måneder og 725 MNOK
Det er vurdert at alternativ 3 er det mest gunstige alternativet for oppgradering, med hensyn til byggetid, kostnader og tunnelsikkerhet. Estimert kostnad for sammenligning for alternativ 3 er lavere enn alternativ 1 og høyere enn alternativ 2. Estimert byggetid er lavest av de tre alternativene.
Uavhengig av alternativ for oppgradering av Breiðadalsleggur, bør det stilles krav i kontrakten om at det skal benyttes nullutslippsmaskiner. Dette vil være et bidrag til målet til Island om å bli karbonnøytralt i 2040 og redusere klimagassutslippene med 40 %. The Vestfjarðagöng road tunnel was opened to traffic in 1996 and the region has achieved the desired growth and development. The tunnel has an unfortunate solution for traffic management and is not designed for further development of traffic. Breiðadalsleggur is one of three tunnel arms in the Vestfjarðagöng road tunnel, which is located on the Vestfirðir peninsula in the north-west of Iceland. The tunnel is Iceland´s longest road tunnel at a total of 9.1 km, of which the Breiðadalsleggur arm is 4.1 km.
The purpose of the master thesis is to assess which alternatives are relevant for upgrading the Breiðadalsleggur road tunnel to handle increased traffic with regard to construction time, costs and tunnel safety. The thesis also looks at how the upgrade can be carried out with reduced greenhouse gas emissions, in order to reduce the environmental impact and promote sustainable solutions.
The traffic in the entire Vestfjarðagöng must be taken care of, both during and after det construction period. The tunnel cannot be closed for longer periods and must be open to traffic several times a day to meet needs.
Three alternatives have been considered for upgrading the Breiðadalsleggur road tunnel:
Alternative 1 - Expansion of the existing road tunnel to two lanesAlternative 2 - New road tunnel with one lane, existing road tunnel reused for one laneAlternative 3 - New road tunnel with two lanes, excisting road tunnel reused for escape tunnel
Estimated construction time and cost for comparison for the alternatives is:
Alternative 1 - 30 months and 906 MNOKAlternative 2 - 29 months and 637 MNOKAlternative 3 - 26 months and 725 MNOK
It has been assessed that alternative 3 is the most favorable option for upgrading, with regard to construction time, costs and tunnel safety. Estimated cost for comparison for alternative 3 is lower than alternative 1 and higher than alternative 2. Estimated construction time is the lowest of the three alternatives.
Regardless of the option for upgrading Breiðadalsleggur, there should be a requirement in the contract that zero-emission machines be used. This will contribute to Iceland´s goal of becoming carbon neutral by 2040 and reducing greenhouse gas emissions by 40 %.